نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان:

آخرین وضعیت حق‌آبه هیرمند/ امنیت منطقه در گرو امنیت افغانستان است

آخرین وضعیت حق‌آبه هیرمند/ امنیت منطقه در گرو امنیت افغانستان است
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت که بعد از بحران اوکراین، ترانزیت از آب‌های آزاد چابهار در ایران شرایط جدیدی را ایجاد کرده است.

به گزارش نجواخبر، حسن کاظمی قمی با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت منطقه در گرو ثبات و امنیت افغانستان است، گفت: از نگاه ژئوپلیتیک افغانستان محاط در خشکی است و مسیر دسترسی‌اش به آب های آزاد امن، اقتصادی، کوتاه‌ و پایدار آبهای ایران است و بر همین اساس با توجه به شرایطی که امروز به ویژه بعد از بحران اوکراین ایجاد شده، کریدورهای ترانزیت منطقه‌ای معنای جدی‌تری به خود گرفته است، چون حجم زیادی از ترانزیت کالا از چین و هند از مسیر روسیه به اروپا انجام می‌شد، که بحران اوکراین این مسیر را متوقف کرد. از این رو ترانزیت از آب‌های آزاد چابهار در ایران شرایط جدیدی را ایجاد کرده است.

یک مقام ارشد سیاسی حکوت طالبان روز شنبه با بیان اینکه این حکومت تعامل خوب با همسایگان دارد، مدعی شد که طالبان مسئله حقابه ایران را با تفاهم و گفت‌وگو حل‌وفصل کرده است.

وی در بخشی دیگر از گفت‌وگویش با پایگاه خبری ایراف درباره موضوع حق‌آبه گفت که شماتت‌هایی که در اجتماع انجام می‌شود را می‌پذیریم، اما سعی می‌کنیم در چارچوب مصالح ملت حرکت کنیم.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت که در مسئله حق‌آبه اینکه امروز چه می‌خواهیم انجام دهیم مهم است. در دوره حکمرانان جدید در افغانستان از مسیر اقدامات دیپلماتیک و سایر اقدامات از جمله روش‌های اقتصادی این موضوع پیگیری و دنبال شده است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/255717

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب