آخرین آمار وام فرزند‌آوری/ صف طولانی متقاضیان

آخرین آمار وام فرزند‌آوری/ صف طولانی متقاضیان
آمارها نشان می‌دهند که با وجود افزایش 42 درصدی مبلغ وام فرزندآوری پرداخت شده در 6 ماهه اول 1402 در مقایسه با سال گذشته، تعداد تسهیلات پرداختی 6.2 درصد کاهش یافته است.

به گزارش نجواخبر، بانک مرکزی اخیرا با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آخرین آمار و ارقام مربوط به پرداخت وام فرزندآوری در 6 ماهه نخست سال جاری را برای عموم افشا کرد.

آماری که بر اساس آن، با وجود افزایش مبلغ تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده توسط شبکه بانکی، تعداد وام‌ها کاهشی شده و به عبارتی دیگر، دریافت این تسهیلات سخت‌تر از قبل شده است. طوری که همچنان بیش از 363 هزار نفر در صف دریافت وام فرزندآوری هستند.

گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که بانک‌های کشور از آغاز سال 1402 تا پایان شهریورماه، 359 هزار و 12 فقره وام فرزندآوری به واجدان شرایط دریافت این تسهیلات پرداخت کرده‌اند. طوری که ارزش این وام‌ها تا پایان 6 ماهه نخست سال جاری به بیش از 22 هزار و 112 میلیارد تومان می‌رسد.

این در حالیست که در 6 ماهه ابتدایی سال گذشته، 383 هزار و 377 نفر از متقاضیان وام فرزندآوری موفق به دریافت این وام شده بودند و رقم پرداختی بانک‌ها در قالب تسهیلات فرزندآوری حدود 15.3 هزار میلیارد تومان بود.

به این ترتیب، با وجود اینکه مبلغ تسهیلات فرزندآوی پرداخت شده در نیمه نخست امسال، حدود 42 درصد بیشتر از سال گذشته بوده، اما تعداد وام‌ها 6.3 درصد معادل 24 هزار و 365 فقره وام کمتر شده است.

این کاهش در تعداد تسهیلات پرداختی در حالی رخ داده که هم دولت و هم بانک مرکزی در سال 1402 تاکید بسیار بیشتری نسبت به سهولت پرداخت وام فرزندآوری به متقاضیان داشتند اما به نظر می‌رسد که نه تنها در دستیابی به این هدف موفق نبوده‌اند، بلکه وام گرفتن برای واجدان شرایط، دشوارتر از گذشته شده است.

طبق داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی، در پایان شهریورماه امسال همچنان 363 هزار و 61 نفر از متقاضیان واجد شرایط در صف دریافت وام فرزندآوری هستند. اما نکته قابل توجه آن است که تعداد افراد در این صف در ابتدای سال جاری معادل 304 هزار نفر بود.
مطالعه بیشتر: جزئیات بازنشستگی با کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی

به عبارت دیگر، با وجود پرداخت 383 هزار و 377 نفر وام فرزندآوری تا پایان شهریورماه، افزایش تقاضا برای این وام سبب شده که صف آن طولانی‌تر از قبل شود.
کدام بانک‌ها بیشترین تسهیلات فرزند را پرداخت کرده‌اند؟

آمارها نشان می‌دهند که بانک ملی با پرداخت 92 هزار و 900 فقره وام فرزندآوری به مبلغ بیش از پنج هزار و 782 میلیارد تومان تا پایان تیر ماه، بیشترین سهم از پرداخت این تسهیلات را به خود اختصاص داده است. البته باید خاطرنشان کرد که تعداد متقاضیان دریافت وام فرزندآوری از این بانک، بیش از هر بانک دیگری بوده و همچنان 64 هزار و 383 نفر در صف دریافت وام از بانک ملی قرار دارند.

بانک‌های ملت، صادرات، تجارت و سپه نیز پس از بانک ملی، بیشترین وام فرزندآوری را پرداخت کرده‌اند. از سوی دیگر اما کمترین آمار پرداخت تسهیلات فرزند متعلق به بانک توسعه صادرات، ایران و ونزوئلا و خاورمیانه است؛ طوری که بانک توسعه صادرات از ابتدای سال تنها یک فقره وام فرزند پرداخت کرده است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/161428

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.