وزیر سابق بهداشت در گفتگو با نجوا خبر:

«ایدز» را انکار نکنیم/ هشدار بابتِ تغییر الگوی بیماری در کشور

«ایدز» را انکار نکنیم/ هشدار بابتِ تغییر الگوی بیماری در کشور
کامران باقری لنکرانی با تاکید بر ضرورت به‌روزرسانی برنامه‌های پیشگیری از بیماری اچ‌آی‌وی گفت: اگر این بیماری خدایی نکرده انکار شود و یا برای آن برنامه ریزی نشود ممکن است ما با موج‌های بزرگی از این بیماری مواجه شویم.

کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت در دولت احمدی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار نجواخبر درباره بیماری HIV و لزوم به‌روزرسانی برنامه‌های پیشگیری از این بیماری گفت: در بحث HIV با تغییر الگوی بیماری روبه‌رو شده‌ایم HIV بیش از این یعنی تا ۱۵ سال پیش عمده‌ترین راه انتقالش در کشور ما از طریق سرنگ بود و بیشتر در بین معتادان تزریقی و کسانی که با آن‌ها سر و کار داشتند شایع بود.
وی ادامه داد: به مرور الگوی بیماری در کشور ما تغییر پیدا کرده و به الگوی انتقال جنسی تبدیل شده است و این تغییر متأسفانه گروه نسل جوان و اخیرا نسل میانسال را درگیر می‌کند.
وزیر اسبق بهداشت با تاکید بر ضرورت به‌روزرسانی برنامه‌های پیشگیری از این بیماری در وزارت بهداشت گفت: لازم است برنامه‌های مقابله با این اپیدمی را روزآمد کنیم. به هرحال ما نمی‌توانیم در برابر این واقعه اجتماعی بی‌تفاوت باشیم.
لنکرانی تصریح کرد: اگر این بیماری خدایی نکرده انکار شود و یا برای آن برنامه ریزی نشود ممکن است ما با یک موج‌ بزرگی از این بیماری مواجه شویم کمااینکه در برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا شاهد این بوده‌ایم که در برابر موج جدید اچ‌آی‌وی برنامه‌ریزی نکرده و فقط به همان برنامه‌هایی قبلی‌شان که مرتبط با معتادان تزریقی بوده است بسنده کرده‌اند و این باعث شد که در دهه اخیر با قله بلندی از بیماران مبتلا مواجه شوند.
وزیر اسبق بهداشت تاکید کرد: از همین رو لازم است که ما برنامه‌هایمان را در کشورمان روزآمد کنیم؛ خوشبختانه ما تجربه‌های خوبی در کشورمان داریم، مشارکت‌های مردمی در این زمینه داریم و اگر اطلاع رسانی انجام شود، آگاهی رسانی انجام شود و سواد سلامت مردم در این زمینه به ویژه برای گروه‌های جوان و میانسال (قربانیان جدید بیماری) افزایش یابد، می‌توانیم امیدواریم باشیم که ما قله‌ی این بیماری را قبل از این که به وجود بیاید کنترل و مهار نموده‌ایم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/181977

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب