سخنگوی وزارت خارجه:

رژیم صهیونیستی برای جنایت‌های خود حد و مرزی قائل نیست/ کمیته حقیقت‌یاب باید تشکیل شود

رژیم صهیونیستی برای جنایت‌های خود حد و مرزی قائل نیست/ کمیته حقیقت‌یاب باید تشکیل شود
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی جنایت‌های رژیم صهیونیستی باید تشکیل شود.

به گزارش نجواخبر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی و به پرسش‌های آن‌ها در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد.

حماس اصل موضوع تبادل اسرا را پذیرفته است
کنعانی درباره موضوع تبادل اسرا در جریان تحولات غزه و نقش‌آفرینی ایران، اظهار کرد: در موضوع تبادل اسرا، ایران از سوی برخی از کشورها به‌عنوان طرف گفت‌وگو درخواست‌هایی را دریافت کرد؛ آن‌ها از ایران خواستند تا به آزادی اتباع این کشورها کمک کند.

وی گفت: ما درخواست‌های این کشورها را به حماس و هنیه منتقل کردیم و طرف حماس هم آماده همکاری است؛ این مشورت‌ها درباره نحوه اجرا وجود دارد؛ اصل موضوع را حماس پدیرفته است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، حماس اعلام کرده است که در شرایط کنونی به دلیل تهدیدات رژیم صهیونیستی این امکان وجود ندارد.
رسیدگی به موضوع جنایت جنگی رژیم صهیونیستی وظیفه سازمان ملل است
کنعانی درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی از منظر حقوقی، گفت: از منظر حقوقدانان و کارشناسان حقوق بین‌الملل و بسیاری از دولت‌های دنیا و مسئولان تخصصی بین‌المللی رژیم صهیونیستی در حال ارتکاب جنایت جنگی است؛ این مسئولیت سازمان ملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل است.

وی در ادامه گفت: این دنائت نتیجه مصونیت کاذبی است که برخی کشورها برای رژیم صهیونیستی ایجاد کردند؛ حتما باید کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی این جنایت‌ها تشکیل شود؛ بی‌کیفرمانی مقام‌های رژیم صهیونیستی امکان تکرار این جنایت‌ها را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، برخی کشورهای اروپایی اجازه برگزاری تجمع‌های حمایت از فلسطین را نمی‌دهند و این یک دوگانگی آشکار است.


اگر دولت آمریکا رفتار درستی با کشورهای منطقه داشت، وزیر خارجه‌اش با جلیقه ضدگلوله وارد بغداد نمی‌شد
کنعانی درباره رشته عملیات مقاومتی علیه مواضع آمریکایی‌ها در منطقه و اتهام‌زنی‌های واشنگتن، تاکید کرد: دولت آمریکا نباید ریشه اقدام‌های ملت‌ها و جریان‌های مقاومت علیه خود را در دولت‌های دیگر جست‌وجو کند؛ باید ریشه این اقدام‌ها را در نوع رفتار خود جست‌وجو کند.

وی اظهار کرد: جنایت‌های صهیونیست‌ها جلوی دیدگان همه ملت‌های دنیا است؛ اگر دولت آمریکا رفتار درستی با کشورهای منطقه داشت، وزیر خارجه‌اش با جلیقه ضدگلوله وارد بغداد نمی‌شد.
آمریکا بخشی از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه است
کنعانی درباره رویکرد ایران در قبال مقاومت فلسطین، تاکید کرد: ایران مقاومت ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی را حق مسلم ملت فلسطین می‌داند؛ از منظر حقوق بین‌الملل مبارزه ملت‌ها علیه اشغاگران به رسمیت شناخته شده است؛ دولت آمریکا در موضوع بحران فلسطین یک طرف بحران و یک بخش تعیین‌کننده است؛ دولت آمریکا نشان داده در تمام حوزه‌ها در کنار رژیم صهیونیستی قرار دارد؛ آمریکا بخشی از این جنگ است نه بخشی از راه‌حل آن.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، اگر دولت آمریکا به دنبال حل بحران است، رفتار عملی خود را باید تغییر دهد.
براساس قوانین بالادستی دستگاه دیپلماسی مسئول اجرای سیاست خارجی است
کنعانی درباره گمانه‌زنی‌ها پیرامون تقسیم وظایف وزارت امور خارجه، گفت: براساس قوانین بالادستی دستگاه دیپلماسی مسئول اجرای سیاست خارجی است و در این رابطه تردیدی نیست؛ دیدگاه وزارت خارجه در این رابطه مطرح شده و قصدی برای محدود شدن شرح وظایف وجود ندارد.
سفر باقری به اروپا با تمرکز بر تحولات فلسطین انجام شد
کنعانی درباره سفر علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه به اروپا، گفت: سفر باقری در چارچوب گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا و مسئولان سیاسی اروپا با تمرکز بر تحولات فلسطین و نقش و مسئولیتی که متوجه اتحادیه اروپا است، انجام شد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، در این سفر درباره موضوع‌های رفع تحریم‌ها هم مشورت‌ها و تبادل نظرها در جریان است و چنانچه تحول لازم به ذکری باشد، به اطلاع خواهد رسید.
موضوع آوارگی در افغانستان نتیجه سال‌ها اقدام‌ متجاوزانه خارجی است
کنعانی درباره موضوع آوارگان و مهاجران افغانستانی با اشاره به دلیل ریشه‌ای این امر، اظهار کرد: آنچه برای ایران در موضوع آوارگان افغانستانی حایز اهمیت است، اینکه این امر نتیجه سال‌ها اقدام متجاوزانه خارجی و ۲۰ سال اشغالگری آمریکا در افغانستان است.

وی در ادامه گفت: ایران به این موضوع به‌عنوان مسئله‌ای انسانی نگاه و با آن تعامل می‌کند؛ موضوع مهاجران افغانستانی یک مسئولیت بین‌المللی است؛ ما این موضوع را در نشست‌های بین‌المللی مطرح کردیم؛ در نشست دیروز وزیر امور خارجه با هیئت افغانستانی نیز این موضوع مطرح شد که لازم است مسئله مهاجران مدیریت شود و اینکه در حوزه داخلی ما، به دلیل جمعیت زیاد آوارگان باید با تبادل و رایزنی مشترک اقدام‌هایی انجام شده و موانع بازگشت اینها برطرف شود.
موضوع یمن همچنان از موضوع‌های مهم در منطقه است
کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره تحولات یمن، اظهار کرد: موضوع یمن همچنان از موضوع‌های مهم در منطقه است؛ روند سیاسی و حفظ آتش‌بس و پایان جنگ در این کشور یک موضوع قابل اهتمام برای طرف‌های منطقه‌ای است؛ سفر نماینده ویژه در راستای رایزنی‌های ایران و طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، حفظ و تحکیم آتش‌بس و پایان محاصره یمن و گفت‌وگوی یمنی - یمنی برای پایان کامل جنگ و شکل‌گیری روند سیاسی و دولت مردمی در این کشور بود.

وی در ادامه گفت: درباره تحولات غزه، رویکرد اصولی یمن و انصارالله در یمن در حمایت از فلسطین، امری واضح است؛ انصارالله دیدگاه خود را به‌طور روشن بیان کرده است و در کنار مردم فلسطین، غزه و مقاومت ضدصهیونیستی قرار دارد.
احتمال گسترش دامنه جنگ قابل پیش‌بینی است
کنعانی درباره احتمال گسترش دامنه جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، اظهار کرد: درباره امکان گسترش دامنه جنگ در منطقه این احتمال با توجه به حجم جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی در حال ارتکاب است، وارد است؛ با توجه به اینکه این رژیم در تاریخ تأسیس ۷۵ ساله خود بیش از ۲۰ جنگ را به کشورهای منطقه تحمیل کرده و بخش‌هایی از لبنان و سوریه را تحت اشغال خود دارد و اینکه این رژیم پشتوانه بسیاری از اقدام‌های تروریستی در منطقه بوده، احتمال گسترش دامنه جنگ قابل پیش‌بینی است.

به گفته وی، امکان گسترش دامنه جنگ در صورت استمرار جنایت‌های رژیم صهیونیستی وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ارسال پیام به دیگران که خویشتن‌داری کنند و بگویند ما خواهان استمرار جنگ نیستیم با آنچه در جریان است، دو رویکرد کاملا متفاوت هستند.

اطلاعی درباره حامل پیام بودن نخست‌وزیر عراق ندارم
کنعانی درباره اهداف سفر امروز نخست‌وزیر عراق به ایران، اظهار کرد: اینکه نخست‌وزیر عراق حامل پیامی است یا خیر، تاکنون اطلاعی ندارم.
رژیم صهیونیستی برای جنایت‌های خود حد و مرزی قائل نیست

کنعانی درباره اظهارات وزیر میراث کابینه رژیم صهیونیستی درباره محتمل بودن استفاده از بمب اتمی علیه غزه، اظهار کرد: تهدید رژیم صهیونیستی برای استفاده از بمب اتمی نشانه اوج ذلت این رژیم در مقابله با مقاومت فلسطین است و نشان می‌دهد این رژیم هیج حد و مرزی قایل نیست.

وی در ادامه گفت: این تهدید در فراز بزرگ‌تری باید مورد توجه جهانیان قرار بگیرد، زیرا نشان‌دهنده یک تهدید واقعی و عینی برای صلح بین‌المللی است؛ دولت آمریکا و چند کشور عربی زنجیر این رژیم را باز گذاشتند و اینها مسئول هرگونه جنایت دیگر رژیم صهیونیستی هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: سازمان ملل باید به‌طور اخص این موضوع را مورد توجه قرار دهد؛ ایران این موضوع را به‌طور جدی در دستور کار خود قرار داده است.

نسل‌کشی و بربریت رژیم صهیونیستی در غزه در مقابل دیدگان همه جهانیان در حال انجام است
کنعانی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، اظهار کرد: فهرست تنوع و تعداد جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه قابل شمارش نیست و این نسل‌کشی و بربریت در مقابل دیدگان همه جهانیان در حال انجام است.

وی با اشاره به آمار و ارقام مربوط به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه علیه اعم از حملات و خسارات وارده به زیرساخت‌های غیرنظامی، بیمارستان‌ها و خبرنگاران، گفت: شمار شهدای غزه تا دیروز بیش از ۹ هزار نفر شد که ۷۰ درصد از شهدا از زنان و کودکان هستند؛ براساس همین آمار ۲ هزار و ۶۶۰ نفر زیر آوار قرار دارند؛ آمار شهدای خبرنگار در صحنه غزه نشان‌دهنده نقش اثرگذار رسانه‌ها در روایت‌گری درست و واقعی از صحنه جنگ است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، نکته دردناک دیگری که گزارش شده میزان مواد منفجره استفاده شده علیه غزه، در این ماه است که یک‌ونیم برابر بمب اتمی آمریکا در هیروشیما است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/192208

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب