یک اقتصاددان در گفتگو با «نجوا خبر»:

مالیات‌ستانی از حقوق ۱۰ میلیونی و خط فقر ۳۰ میلیونی در تهران!/ افزایش حقوق سال آینده کمتر از نصف تورم

مالیات‌ستانی از حقوق ۱۰ میلیونی و خط فقر ۳۰ میلیونی در تهران!/ افزایش حقوق سال آینده کمتر از نصف تورم
یک اقتصاددان با بیان اینکه سال سخت مالیاتی برای مردم و کسب و کار‌ها در پیش است، گفت: دولت همچنان با کسری بودجه مواجه است و لایحه بودجه 1403 به گونه‌ای تنظیم شده که جبرانِ آن را در قالب مالیات به مردم تحمیل کند.

به گزارش نجوا خبر؛ بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در حالی روز چهارشنبه منتشر شد که در این لایحه، گرچه درآمدهای ماهانه تا سقف ۱۰ میلیون تومان مشمول مالیات نمی‌شوند، اما درآمدهای ماهانه ۱۰ میلیون تومان تا ۱۴ میلیون تومان مشمول مالیات ۱۰ درصدی می‌شوند.

همچنین در لایحه بودجه ۱۴۰۳، میزان افزایش حقوق کارمندان ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد تعیین شده است. نکته مهم در در میان این اعداد و ارقام، شکاف عمیق میان نرخ تورم و میزان افزایش حقوق پیش‌بینی شده برای کارمندان است. طبق نرخ تورم اعلامی مرکز آمار، نرخ تورم بالای ۴۵ درصد است. به عنوان نمونه در مهرماه ۱۴۰۲ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۵.۵ درصد رسید که البته این آمارهای رسمی است و تورم ملموس در سطح جامعه از این رقم هم بالاتر است. بنابراین طبق محاسبات در حداقل‌ترین سطح ممکن، حقوق کارمندان در سال آینده ۲۷.۵ درصد و حقوق بازنشستگان ۲۵.۵ درصد از تورم عقب مانده است.

این در حالی است که سال هاست ایرانیان تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه می‌کنند و کماکان این سطح از تورم ادامه خواهد داشت.

معیشت اقشار حقوق بگیر در خطر است

در همین رابطه آلبرت بغزیان، اقتصاددان در گفت‌وگو با «نجوا خبر» گفت: طبق اعداد آمده در لایحه بودجه سال آینده، میزان رشد حقوق کارمندان در سال آینده کمتر از نصف تورم خواهد بود که به معنای آن است که ساز و کارهای افزایش حقوق و وصول مالیات به ضرر اقشار حقوق بگیر تنظیم شده است.

وی با اشاره به ثابت ماندن سقف معافیت مالیاتی حقوق‌ها گفت: سقف معافیت مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ ثابت مانده که منجر به افزایش پرداخت مالیات حقوق بگیران بخش خصوصی و دولتی و آسیب به معیشت اقشار حقوق بگیر علی الخصوص در بخش خصوصی خواهد شد.

مالیات ستانی از حقوق ۱۰ میلیونی و خط فقر ۳۰ میلیونی در تهران!

این اقتصاددان با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۳ درآمد کارمندان حقوق بگیر رده پایین به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد و مشمول ۱۰ درصد مالیات می‌شود، به «نجوا خبر» گفت: زندگی مردم را چگونه محاسبه کرده‌اند که این درصد مالیات را بر درآمد وضع کرده اند؟ خط فقر در تهران در حال حاضر ۳۰ میلیون تومان است، درآمد ۱۰ میلیون را در این شرایط مشمول مالیات می‌کنند؟

بغزیان افزود: جامعه با وضع چنین مالیاتهایی به سمت قدرت خرید پایین‌تر می‌رود.

افزایش فشار مالیات‌ها بر مردم وضعیت فعلی را بحرانی‌تر می‌کند

این اقتصاددان با بیان اینکه این کار مردم را فقیرتر می‌کند، گفت: در حالی که مالیات ستانی باید از محل مصارف لوکس، کالاهای لوکس، قشر ثروتمند کشور و دارایی و ارث باشد، گفت: اما مالیات‌ها از حقوق بگیران اخذ می‌شود و افزایش فشار مالیات‌ها بر مردم وضعیت فعلی را بحرانی‌تر می‌کند.

به گفته بغزیان، تمام بار بودجه و تأمین هزینه‌های دولت بر دوش مردم قرار گرفته است. این در حالی است که محل تأمین بودجه در سایر کشورها نیز مالیات است؛ اما موضوع مهم این است که از چه کسانی مالیات گرفته شود. در لایحه بودجه ۱۴۰۳ شاهدیم که بار مالیاتی بر دوش حقوق بگیران قرار گرفته، در حالی که محل تأمین بودجه در مالیات ستانی نباید از بخش تولید، کارگر، کارمند و پرستار و معلم باشد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/192641

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب