جزئیات توافق مهم ایران و آژانس/ پیشنهاد تازه گروسی به ایران

جزئیات توافق مهم ایران و آژانس/ پیشنهاد تازه گروسی به ایران
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در نشست خبری با اسلامی گفت: پیشنهادی را به ایران ارائه دادم که شامل مجموعه‌ای از گام‌های عملیاتی است که مسیر ما را به سمت جلو مشخص خواهد کرد.

به گزارش نجواخبر، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) ۱۸ اردیبهشت ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری در جمع خبرنگاران حضور یافت.

وی از حضور در شهر زیبای اصفهان ابراز خرسندی کرد و گفت: نشست‌های خیلی مهمی در تهران با امیرعبداللهیان و علی باقری داشتم. امروز هم مشورت‌های مهمی داشتیم. اکنون در مرحله حساسی هستیم و آن شروع تقویت همکاری‌ها بین ایران و آژانس است. دیشب و امروز رایزنی‌های فشرده‌ای را برای اتخاذ گام‌های متقابل انجام دادیم.

گروسی گفت: امروز توافق کردیم سند اسفند ادامه پیدا کند. بیش از یکسال قبل بیانیه‌ای صادر کردیم که سند مهمی در خصوص سطح همکاری های ایران و آژانس در حوزه پادمانی بود و نیازمند تلاش جدی طرفین است و این سند گام‌های اضافی را که طرفین باید بردارند مشخص می‌کند. امروز توافق کردیم که این سند ادامه پیدا کند.

این گام‌ها در یک سال گذشته برداشته شده علیرغم کاستی‌ها و پستی و بلندها . مفاد بیانیه مشترک هنوز معتبر است. پیشنهادی را به ایران ارائه دادم که شامل مجموعه‌ای از گام‌های عملیاتی است که مسیر ما را به سمت جلو مشخص خواهد کرد. تیم‌های طرفین در حال تعریف عناصر این گام‌های عملیاتی هستند.

*اسلامی: گفت‌وگوهای سازنده‌ با گروسی داشتیم | آخرین وضعیت موضوع مهم ۲ مکان باقی مانده

محمد اسلامی روز سه شنبه پس از مذاکرات دو جانبه فنی با هیئت آژانس در نشست خبری مشترک با رافائل گروسی ضمن قدردانی از سفر و حضور گروسی در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای گفت: اگرچه بدخواهان از تعامل ایران و آژانس ناخرسند هستند و با ادبیات مخرب سعی بر سیاه‌نمایی و کم ارزش نشان دادن دارند معتقدیم توافق مشترک مبنای خوبی برای تعامل است و ما بر این خط مبنا به عنوان نقشه راه خود میان ایران و آژانس تاکید کردیم.

وی‌ ادامه داد: ما در این مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس را به عنوان خط مبنا مثبت ارزیابی کردیم اگرچه به دلیل شرایط به وجود آمده در مسائل ایران و آژانس روند همکاری‌ها کند شد و هر دو طرف از این کندی ابراز ناخرسندی کرده بودند. ما تداوم تعاملات‌مان را بر مبنای بیانیه مشترک در سه بخش از این پس دنبال می‌کنیم؛ اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پی ام دی بسته شده بود اینها مسائل خاص خودش را دارد که اغشته به مسائل بیرونی و سیاسی است و نباید به دیگر بخش‌ها تسری داده شود. در این بخش موضوع مهم ۲ مکان باقی مانده است، موضوع ناترازی مواد حل شد و بر حل ۲ مکان باقی مانده تمرکز می‌کنیم.

اسلامی گفت: بخش دوم، درباره وضعیت موجود است که در چارچوب ان پی تی و پادمان انتظارات و کاستی‌ها را دنبال می‌کنیم و برای اقدامات هماهنگ برای پیشبرد وضعیت موجود اقدامات متقابل لازم را انجام می‌دهیم و بخش سوم که مدیرکل و شخص آقای گروسی مسئول آن است و باید گامهایی بردارند که برای آینده است. نقشی که مدیرکل به موجب وظایف قانونی برعهده دارد و باید تسهیل کننده باشد برای برداشتن موانع و حل مسائل مربوطه که عمدتا سیاسی است، در این رابطه حائز اهمیت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت ما توافق کردیم برای تهیه پیش‌نویس این سه بخش معاونان دو طرف مذاکرات را دنبال کنند و الان هم مذاکرات در حال انجام است و همان طور که زمان پیش می‌رود نتایج مورد انتظار را دریافت کنیم. البته این آغاز یک فرایند است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/256056

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب