کنعانی در نشست خبری:

علاقه‌مندیم روابط ایران و مصر ارتقا یابد/ مسئولیت جامعه جهانی در مقابل ماشین کشتار رژیم صهیونیستی

علاقه‌مندیم روابط ایران و مصر ارتقا یابد/ مسئولیت جامعه جهانی در مقابل ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رژیم صهیونیستی در سایه حمایت تمام عیار آمریکا در ایام سال نو میلادی هم دست از اقدامات شرورانه و ماجراجویانه خود برنداشت و این جنایت را به طور مستمر ادامه می‌دهد جا دارد از جامعه جهانی بخواهیم در مسئولیت حمایت از ملت فلسطین و بازدارندگی در مقابل ماشین کشتار در برابر رژیم صهیونیستی عمل کنند.

به گزارش نجوا خبر، نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در محل این نشست با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

کنعانی در این نشست گفت: در آستانه چهارمین سالگرد شهادت سردار بزرگ قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم حاج قاسم سلیمانی هستیم. نام و یاد این شهید گرانقدر را گرامی می‌دارم و به روح آن شهید والامقام درود و سلام می‌فرستم.

وی گفت: شهید سلیمانی در بین ما نیست اما آرا، افکار و اندیشه‌ها و مکتب وی در منطقه برقرار است و نرم‌افزار مقاومت که آن شهید گرانقدر تولید کرد، باقی است و اندیشه مقاومت هر روز جان تازه‌ای به خود می‌گیرد.

کنعانی افزود: همچمین یاد و خاطره شهید گرانقدر شهید سیدرضی موسوی را گرامی می‌دارم و یک‌بار دیگر اقدام جنایت‌آمیز ترور این شهید را محکوم می‌کنم. رژیم صهیونیستی در توسل به اینگونه اقدامات جنایت‌آمیز هیچ‌گونه دستاورد راهبردی نخواهد داشت.

وی گفت: فرا رسیدن سال نو‌میلادی را به همه مسیحیان ساکن کشور و همچنین در سرتاسر جهان و پیروان ادیان الهی تبریک می‌گویم. ملت‌های جهان در شرایطی سال نو را جشن می‌گیرند که سرزمین زادگاه عیسی مسیح تحت بی‌سابقه‌ترین جنایت رژیم غاصب قرار دارد. رژیم صهیونیستی در سایه حمایت تمام عیار آمریکا در ایام سال نو میلادی هم دست از اقدامات شرورانه و ماجراجویانه خود برنداشت و این جنایت را به طور مستمر ادامه می‌دهد جا دارد از جامعه جهانی بخواهیم به مسئولیت حمایت از ملت فلسطین و بازدارندگی در مقابل ماشین کشتار رژیم صهیونیستی عمل کند.

کنعانی در مورد آخرین پیگیری وزارت امور خارجه درباره پرونده شهید سلیمانی گفت: پیگیری پرونده شهید سلیمانی هیچ‌گاه به بوته فراموشی سپرده نخواهد شد و یادداشت‎هایی از سوی وزارت امور خارجه به سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا فرستاده شده است.

وی تصریح کرد: معاون حقوقی نهاد ریاست جمهوری در این رابطه توضیحات دقیق حقوقی را مطرح کرد. اگر محاکمه عادلانه‌ای وجود داشته باشد، حتما مسئله ترور مشمول جنایت بین‌المللی است و فرمانده این ترور باید مورد پیگرد، محاکمه و اجرای حکم قرار بگیرد.

کنعانی گفت: از نظر ایران چون شهید سلیمانی یکی از شخصیت‌های مورد حمایت بین‌المللی بوده و در یک سفر رسمی بود، وضعیت وی مشمول مفاد مندرج در کنوانسیون‌های بین‌المللی است و دیوان کیفری بین‎‌المللی می‌تواند به این مسئله ورود پیدا کرده و حکم صادر کند. بنابراین شخص دادستان دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند به این موضوع ورود کند و ما پیگیری راه‌های ممکن را برای تحت پیگرد قرار دادن مجریان و عاملان اصلی ترور با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که موضع وزارت امور خارجه درباره سرعت گرفتن اقدامات هسته‌ای چه خواهد بود، گفت: در این موضوع اعلام موضع کردیم. بارها اعلام کردیم ایران به تمامی تعهدات خود در چارچوب معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه پادمان جامع پایبند بوده و هست. از زمان امضای برجام تاکنون هم ایران در صدر لیست کشورهایی بوده که بیشترین بازرسی‌های کارشناسان و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌هایش صورت گرفته است.

کنعانی گفت: طرح موضوعات و مباحثی از این قبیل سازنده نیست و متناسب با واقعیت، موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و کم و کیف همکاری سازنده و موثر ایران مهم است.

وی گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز و تحت نظارت آژانس است. از آژانس و مدیرکل آژانس انتظار می‌رود اقدامات حرفه‌ای خودشان را دنبال کنند و از سیاست‌زدگی پرهیز کنند و اجازه دهند همکاری‌های سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس به صورت حرفه‌ای، فنی و تخصصی در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان و در چارچوب معاهده عدم اشاعه و بیانیه‌ای که بین ایران و آژانس تنظیم و منتشر شده به صورت سازنده و تخصصی پیش برود.

کنعانی در مورد شدت حملات اسرائیل علیه سوریه و اینکه آیا این رژیم به دنبال توسعه جنگ به مناطق دیگر است، گفت: آنچه این رژیم در ارتباط با سوریه و حملات هوایی و موشکی به خاک این کشور صورت می‌دهد نقض حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل است. این حملات از منظر حقوق شناخته شده بین‌المللی و منشور ملل محکوم و شایسته واکنش و پیگیری است. اقداماتی از این دست تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است و مراجع بین‌المللی مسئولیت دارند مانع تداوم و استمرار و گسترش این گونه اقدامات شرورانه شوند.

وی گفت: این رژیم عادت دارد تا با تلاش برای تسری ناامنی و بحران در منطقه بحران‌های متراکم داخلی خود را به بیرون از مرزهای سرزمین‌های اشغالی تسری دهد. دولت‌ها و ملت‌های منطقه این رفتار فرافکنانه و شرورانه و ماجراجویانه این رژیم را می‌شناسند و مواضع دولت سوریه روشن است. انتظار می‌رود سازمان ملل و شورای امنیت به مسؤولیت خود در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و ایجاد بازدارندگی در مقابل رفتارهای شرورانه این رژیم عمل کند و وظایف خود را به دقت انجام دهد.

کنعانی در پاسخ به این سؤال که آیا خبر ارتقا سطح روابط ایران و مصر که چندی پیش مطرح شده بود صحت دارد یا خیر، گفت: روابط دو کشور براساس نقشه راهی که بین دو وزیر خارجه در دیدار آنها در نیویورک بر مبنای نگاه رؤسای دو کشور ترسیم شده در حال پیگیری است.

وی گفت: فضای مثبتی در مناسبات دو کشور وجود دارد و گفت‌وگوها بین دو وزیر خارجه در چند مرحله و دیدار حضوری بین دو رئیس‌جمهور در نشست ریاض و گفت‌وگوی تلفنی اخیر دو رئیس‌جمهور انجام شده است. حتما علاقه‌مندیم در چارچوب نقشه راه تعریف شده بین دو کشور روابط ایران و مصر دو کشور مهم اسلامی و اثرگذار در منطقه گام به گام ارتقا یابد و شاهد آثار مثبت آن در روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای باشیم.

کنعانی در پاسخ به این سؤال که موضع وزارت خارجه درباره مواضع روسیه درباره کشورهای منطقه چیست، گفت: بنده در جایگاه پاسخ‌گوی مواضع روسیه درباره مسائل منطقه نیستم. روابط ایران و روسیه سازنده و رو به جلو و مبتنی بر مصالح و منافع دو کشور است و در مسیر توسعه مناسبات ایران با کشورهای همسایه و در چارچوب سیاست همسایگی و ارتقای وضعیت همکاری‌ها با کشورهای موثر در منطقه شاهد همکاری روزافزون روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف بودیم. بر مبنای اراده سیاسی عالی رهبران دو کشور این روابط مبتنی بر منافع دو کشور توسعه افزایش خواهد یافت.

وی افزود: کشورها درباره موضوعات مختلف دیدگاه‌های ملی و خاص خود را دارند. مواردی وجود دارد که ایران دیدگاه ویژه خود را دارد و دولت روسیه و هر دولت دیگری ممکن است دیدگاه‌های متفاوت داشته باشد. در روابط بین کشورها وجود دیدگا‌ه‌های متفاوت در خصوص موضوعات مختلف امری شناخته شده است.

کنعانی گفت: درباره جزایر سه‌گانه همیشه ایرانی موضع رسمی و صریح خود را اعلام کرده و در گفت‌وگو با مقامات روسیه از جمله وزیر خارجه این کشور دیدگاه صریح ایران مطرح شد. روابط سازنده و همکاری‌های قوی و خوب دو کشور مانع از آن نیست که مواضع اصولی خود را درباره حاکمیت و تمامیت ارضی خود مطرح نکنیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/243467

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب