خداحافظی ستایشی از سمت سخنگویی قوه‌قضاییه/ آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی و جزئیات عفو رهبری

خداحافظی ستایشی از سمت سخنگویی قوه‌قضاییه/ آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی و جزئیات عفو رهبری
نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه امروز سه شنبه ۲۱ فروردین ماه با حضور خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش نجواخبر، مسعود ستایشی - سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز خود گفت: رهبری معظم انقلاب از ما مسئولان انتظار عمل کردن به شعار‌ها را دارند لذا تلف کردن زمان پیرامون ابعاد تئوریک شعار‌ها راه رسیدن به ابعاد آن را دشوار می‌سازد. به میدان کشاندن ظرفیت‌های عظیم مردمی در میدان اقتصاد و تولید نیازمند مانع زدایی از حضور و مشارکت مردمی است لذا رفع موانع تولید برای مردم از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

قوه قضائیه خود را از مخاطبان اصلی موضوع دانسته است و معتقدیم که همراهی قوا بر اجرای منویات رهبری شرط اصلی این راه است.در موضوع عفو مورد نظر رهبری اقدامات بسیار ارزشمندی صورت گرفته است.

این تروریست‌های شرور به گمان ترور فرماندهان غیور مقاومت و کاهش حجم مطالبه ملت‌ها دست به چنین جنایاتی زده‌اند، اما غافل از اینکه اضمحلال رژیم صهیونسیتی و آزادی قدس شریف بیش از پیش نزدیک شده است و روز موعود بدون اسرائیل تحقق یافتنی است گرچه پاسخ قاطع علیه این غده چرکین محقق خواهد شد، اما پیگیری‌های حقوقی و قانونی باید همزمان در ابعاد بین‌المللی دنبال شود.

آخرین وضعیت پرونده سالار آقاخانی

سالار آقاخانی به اتهام مشارکت در قاچاق ارز و پرداخت رشوه به تحمل سه سال حبس تعزیری و ضبط اموال ناشی از جرم محکوم شده است. این پرونده در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی و اجرای احکام در شرف عملیات اجرایی حکم صادره است.

پرونده‌های متعددی نسبت به شرکت پلی اکریل اصفهان مطرح شده همچنین این شرکت نیز شکایاتی داشته است.

این پرونده برای آنکه مورد رسیدگی و امعان نظر واقع شود، بنا به تدبیر مقام قضائی استان تجمیع شده است و این پرونده‌ها به شعبه ۵ دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان ارجاع و در حال رسیدگی و تحقیقات مقدماتی است. قرار است اجرای امر به هیئت سه نفره کارشناسی فرستاده شده است و این نظریه کارشناسی ابلاغ شده است. نظریه تکمیلی هم داده شده است. به اطراف پرونده ابلاغ شده است. تحقیقات مقدماتی به زودی انجام و آخرین دفاع اخذ می‌شود و پس از صدور قرار نهایی به مرجع ذیصلاح ارجاع می‌شود.

در این زمینه ستاد اقتصاد مقاومتی و همچنین اقدامات مجدانه قوه قضائیه و دادگستری کل استان اصفهان شرکت یاد شده در حال بهره برداری و تولید محصولات است و فرایند تولید متوقف نشده است و این برای ما بسیار ارزشمند است.

تشکیل ۲ پرونده درباره آبگرفتگی‌های اخیر در اهواز

با توجه به بهداشت عمومی شهروندان استان خوزستان به ویژه شهر اهواز در حوزه آبگرفتگی‌های اخیر دو پرونده برای دو دستگاه مسئول تشکیل دادیم، پرونده‌های مطروحه در شعبه دهم بازرپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهر اهواز مورد رسیدگی است هر دو پرونده در حال تحقیقات مقدماتی است و برای تکمیل تحقیقات دستورات لازم به مبانی ذی ربط داده شده است.

با توجه به اینکه این امر تخصصی در صورتی که وصف مجرمانه پیدا کند در شمول وظایف قوه قضائیه است از باب نظارتی که بر فرایند‌ها داریم با توجه به اینکه موضوع تخصصی است و دولت هم نهایت تلاش خود را برای کاهش مشکلات به عمل می‌آورد این موضوع هم در شورای تأمین استان خوزستان مطرح شده و مقرر شده دستگاه‌های نظارتی همچون بازرس کل استان گزارشی از سنوات گذشته تاکنون تهیه کند در صورتی که احراز کنیم جرم و ترک فعلی انجام شده است حتما برای این افراد پرونده قضائی تشکیل و اقدامات قضائی انجام می‌شود.

امیدواریم با برنامه ریزی دقیق شاهد این مشکلات نباشیم، خدمت مردم استان خوزستان و شهر اهواز عرض ادب می‌کنیم و امیدواریم عذر ما را در در این حوزه حداقل در بخشی که از وظایف ما است پذیرا باشند.

آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی

شکات این پرونده قابل توجه هستند و تا کنون ۵ هزار و ۱۰۰ نفر در این زمینه طرح شکایت کردند و پرونده به صورت ویژه و خاص در حال رسیدگی است.

دادستان و سرپرست ناحیه ۵ تهران در حال رسیدگی و نظارت بر روی پرونده هستند و رئیس قوه قضائیه تاکید کرده است از تمام ظرفیت قانونی برای استرداد حقوق شکات استفاده شود.

اقدامات خوبی برای شناسایی اموال متهم انجام شده است و مرتبطین وی انجام و بخشی از اموال توقیف شده است.

وظیفه طرح دعوا در مجامع بین‌المللی در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق از منظر مقررات بین‌المللی بر عهده دولت و وزارت امور خارجه است. وزیر امور خارجه و مقامات آن با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری مقدمات طرح دعاوی بین‌المللی را فراهم می‌کنند.

قوه قضائیه در اجرای مقررات موضوع ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری از طریق دادستان کل کشور مسئول پیگیری و نظارت طرح دعاوی بین‌المللی توسط دولت در مراجع مربوطه است.

روز یکشنبه معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه شرح مستوفی خدمت دادستان کل کشور مرقوم کردند و به نقض اشکار قواعد و مقررات بین‌المللی اشاره داشتند و تقاضای اعمال مقررات موضوع ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ را از دادستان کل داشتند و خواهان صدور دستور پیگیری و نظارت در تعقیب کیفری و طرح دعاوی حقوقی از طریق مراجع ذی صلاح داخلی و خارجی بودند. ان شاالله با اهتمامی که دادستان کل کشور در این زمینه دارند و پیگیری مجدانه معاون امور بین‌الملل، این مورد با تلاش دولت کریمه به نتیجه موثر رسد.

جزئیات عفو رهبری به مناسبت عید فطر

رهبر معظم انقلاب اسلامی مناسبت سال نو و ایام متبرک ماه رمضان همچنین فرا رسیدن عید سعید فطر با درخواست ریاست قوه قضائیه نسبت به عفو و یا تخفیف مجازات در مورد بیش از ۲ هزار نفر از افراد مستحق عفو و بخشودگی و یا کاهش مجازات موافقت کردند. در حال حاضر اقدامات اجرایی برای تحقق فرمان رهبر انقلاب اسلامی انجام می‌دهیم.

از مجموع ۲ هزار و ۱۲۷ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات در این مرحله ۸۵۸ نفر مشمول عفو منتهی به آزادی و مختومه شدن پرونده شدند همچنین هزارو ۲۶۹ نفر باقیمانده مشمول تخفیف مجازات شدند.

نکته ویژه و حائز اهمیت این است که ۲۹ نفر از افرادی که در این دوره مشمول عفو شدند مجازات قطعی آن‌ها اعدام بوده که با تخفیف، مجازات و کیفر آن‌ها به حبس تغییر پیدا کرده است. ۵ نفر از افراد مشمول عفو نیز محکومان موضوع ماده ۲۰ هستند و شرایط اولیه عفو را نداشتند و رئیس قوه قضائیه عفو آن‌ها را درخواست کرده است؛ همچنین هزار و ۹۹۱ نفر نیز از محکومان دادگستری بودند که مورد عفو واقع شدند.

دو نفر از افرادی که مشمول عفو شدند از محکومان سازمان قضائی نیرو‌های مسلح بودند ۱۰۰ نفر نیز از محکومانی بودند که به موجب آرای صادره از ناحیه شعب سازمان تعزیرات حکومتی محکومیت یافتند که آن‌ها نیز مشمول عفو شدند. ۱۵۶ نفر نیز از محکومان مشمول عفو زندانیان نسوان و ۵ نفر نیز از اتباع بیگانه بودند. همچنین ۱۱ نفر محکومان امنیتی و ۵ نفر نیز محکومان زیر ۱۸ سال بودند که از این عفو بهره‌مند شدند.

امیدواریم همه دست‌اندرکاران شجاعانه از مردم عذرخواهی کنند

ستایشی در پاسخ به سؤالی مبنی بر سخنرانی رئیس قوه قضائیه با این محتوا که امروز بعضی از مردم در فشار و تنگنا هستند و توقع دارند صلح فساد و تبعیض نباشند از همه مسئول‌تر خود من هستم؛ اگر هر مقدار کوتاهی کردم و نتوانستم حق شما مردم را استیفا کنم و حق مظلومین را از ظالمین بگیرم، پرسید مقصود رئیس قوه قضائیه از ظالمین چه کسی یا چه کسانی هستند؟ گفت:

همانطور که پیش‌تر نیز گفتم رئیس قوه قضائیه این توجه و نگاه را دارند که اگر خدایی ناکرده کوتاهی صورت گرفته همچون پدر خانواده مراتب عذر خواهی خود را شجاعانه بیان کنند.

این کار بسیار خوبی است. امیدواریم همه دست اندر کاران به این ویژگی اخلاقی زمانی که کوتاهی و تقصیری داشته‌اند، شجاعانه عذر خواهی کنند.

احساس می‌کنم رئیس قوه قضائیه آنجا که ظلمی واقع شده و خدا نکرده مردم ناراحت و خسارت دیده و ضرری به آن‌ها وارد شده وظیفه داریم به موجب قانون و شرع مقدس به موضوع رسیدگی کنیم و هر آنکه ظلم کرده را به ملت بزرگوار و تا زمانی که مقررات اجازه می‌دهد، بگوییم.

به نظر می‌آید بیانات رئیس قوه قضائیه ناظر بر همین است که قبول داریم علی رغم تلاش‌های مجاهدانه و پیگیری‌های زائد الوصف انجام شده در خانواده قوه قضائیه در راستای تحقق عدالت در همه ابعاد است، اما گاهی ممکن است کسی مرتکب ظلم شود و در برخورد بهینه نسبت به آن ظلم کوتاهی به وجود بیاید، اما همه تلاش این است که کسی از مسئولیت خود غافل نشود چرا که اجرای عدالت شایسته ملت عزیز و بزرگوار ایران اسلامی است که همواره حماسه می‌آفرینند.

هر جایی که ایرادی وجود داشته باشد در جهت رفع ظلم و تبعیض ناروا منطبق با بند ۹ اصل سوم قانون اساسی اقدام می‌کنیم و مطمئن هستیم که همه مسئولان حاکمیت به این مهم توجه دارند و همگان وظیفه داریم در راستای تجلی عدالت تلاش کنیم.

مؤسسه پیروان اندیشه‌های قائم برابر سند اقاله ثبت شده به شماره ۲۳۵۱۴ مورخ ۹ فروردین ۱۴۰۳ دفتر اسناد رسمی شماره ۱۴۶۷ تهران مورد خرید شده را به حوزه علمیه حضرت امام خمینی (ره) اقاله کرده است.

خداحافظی ستایشی از سمت سخنگویی قوه قضائیه

این نشست آخرین نشست است که در خدمت شما بودم و قرار است عزیز دیگری که با سابقه است عهده دار این مسئولیت خطیر باشند که ان شاءالله اطلاع رسانی خواهد شد. در این دو سال خدمت با برگزاری ۴۷ نشست حضور متعدد در جمع اصحاب رسانه را داشتم و بازدید از رسانه‌ها را داشتیم و سعی داشتیم تا در دسترس رسانه‌ها باشم و موارد را به صورت صحیح و صادقانه و متقن به اطلاع افکار عمومی برسانم. امیدوارم کوتاهی‌ها و تقصیر‌هایی که مرتکب شدم و نکته یا حرفی یا سخنی گفتم که نباید می‌گفتم را ببخشید.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/255456

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب