علت افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر/ افزایش قیمت دلار ادامه دار است؟

علت افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر/ افزایش قیمت دلار ادامه دار است؟
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر توضیحاتی داد و گفت: افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر منطق اقتصادی ندارد.

به گزارش نجواخبر، حمیدرضا جیهانی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ما همیشه بازارها را از منظر علمی تحلیل می‌کنیم، ادامه داد: نباید به فضاهای زودگذر و هیجانی توجه کرد. قائدتا ما در بازارها ریسک های سیستماتیک و ریسک های غیر سیستماتیک داریم.

در صادرات نفتی و غیرنفتی وضعیت خوبی داریم

وی افزود: ریسک های سیستماتیک در بازار ارز، بحث های اقتصادی ما است که خوشبختانه در گزارش های تراز تجاری، صادرات غیرنفتی و تعاملات بین‌المللی وضعیت بسیار خوبی داریم که این‌ها ریسک‌ها به صورت واقعی در ذات ارزش گذاری پول ملی ما و نرخ برابری ارزها اثرگذار هستند.

شباهت هیجانات در جنگ غزه و حادثه کرمان

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ما یک سری ریسک های غیر سیستماتیک داریم که خارج از آن بازار اثرگذارند و در اثر موضوعات مختلف بازارها را به تلاطم و هیجان می‌اندازند که دقیقا همین ماجرای افزایش نرخ ارز با وقوع حادثه کرمان را در زمان شروع جنگ غزه هم داشتیم و شاهد بودیم که به صورت روانی و به خاطر هیجان در رفتار فعالین بازار و بعضی رسانه های مسئله دار، بازار را به‌صورت مقطعی متشنج کردند.

وضعیت ذخایر ارزی کشور خوب است، به هیجانات توجه نکنید!

جیهانی اشاره کرد: در آن زمان شاهد بودیم که در ابتدای کار نرخ دلار افزایش یافت و بسیاری از دلالان شروع به فروختن ارز مردم کردند و هیجان دادند که نرخ‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. باتوجه به اینکه در ذات بازار ارز ما به لحاظ اقتصادی و مؤلفه های اثرگذار اصلی مثل عرضه و تقاضا، ذخایر ارزی بانک مرکزی و تسلط بسیار خوبی که در چندماه اخیر بازارساز روی بازار داشته است، فکر نمی‌کنم که این هیجان کوتاه مدت ادامه دار باشد و قطعا هفته آینده بازار دوباره به ثبات می‌رسد و حتی ممکن است کمتر از قیمت روزهای گذشته هم برسد و فقط این مردم عادی هستند که گرفتار هیجان های کاذب رسانه های مسئله دار، کانال های تلگرامی و دلالان کف بازار می‌شوند و از آن‌ها توسط این گروه‌ها نوسان گیری می‌شود. به نظر من بازار بر میگردد و هیجانات فروکش خواهد کرد.

افزایش قیمت دلار ادامه دار است؟
همچنین یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره عملیات تروریستی کرمان گفت: تعدادی از سودجویان و رسانه‌های معاند با اقدامی غیراخلاقی از عملیات تروریستی کرمان برای برهم زدن فضای اقتصادی کشور استفاده کردند.

وی بیان کرد: عده‌ای از ذی‌نفعان با ایجاد آشفتگی قصد دارند، ثبات بازار ارز را از بین ببرند، این افراد به جای در نظر گرفتن منافع ملی به دنبال منفعت شخصی هستند که اقدامی غیر اخلاقی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که عملیات تروریستی کرمان هیچ ارتباطی با بازار ارز ندارد، گفت: طوفان‌الاقصی نمونه مشابه این اتفاق است؛ چون در همان زمان متغیرهای اقتصادی تغییر چندانی نداشتند؛ اما تعدادی از رسانه‌های مخالف دولت می‌خواستند با ایجاد جو روانی نرخ دلار را بالا ببرند.

وی افزود: در زمان جنگ غزه دلار به صورت مقطعی و کوتاه مدت بالا رفت؛ اما به علت ثبات در متغیرهای اقتصادی دلار به دامنه‌ی قبلی خود بازگشت؛ بنابراین مردم و فعالان اقتصادی دیگر فریب رسانه‌های معاند را نمی‌خورند و می‌دانند افزایش قیمت دلار مقطعی خواهد بود.

آل اسحاق اظهارکرد: طی یکسال گذشته ثبات نسبی بر بازار ارز حاکم بوده؛ بنابراین افزایش نرخ ارز در شرایط فعلی از نظر اقتصادی منطقی ندارد؛ چون دسترسی به منابع ارزی نسبت به گذشته بهتر شده و نوسانات ارزی در دامنه محدود کنترل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق تاکید کرد: هر انسانی اگر غیرت و انسانیت داشته باشد از عملیات تروریستی کرمان اندوهگین می‌شود این در حالی است که عده‌ای با بی اخلاقی سعی در سودجویی از این موضوع دارند و می‌خواهند با فضاسازی روند با ثبات بازار ارز را متلاطم کنند.

وی تاکید کرد: هر چند تلخ ولی باید بگوییم که هر انسانی که در مقابل شهادت هم‌وطنان کشورمان ادعای خوشحالی کند و از خون شهدا برای بر هم زدن امنیت اقتصادی استفاده کند، پست و رذل است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/243540

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب