واردات خودروی اقتصادی؛ به‌نام مردم، به‌کام سرمایه‌داران!

واردات خودروی اقتصادی؛ به‌نام مردم، به‌کام سرمایه‌داران!
مردادماه امسال سخنگوی دولت اعلام کرد قرار نیست خودروی لاکچری وارد شود بلکه خودروی اقتصادی ویژه قشر متوسط وارد خواهد شد و ۱۷بهمن معاون وزیر صمت از تخصیص ۹۵۰میلیون یورو ارز به واردات خودرو خبر داد.

به گزارش نجواخبر، قدس آنلاین نوشت: مردادماه امسال سخنگوی دولت اعلام کرد قرار نیست خودروی لاکچری وارد شود بلکه خودروی اقتصادی ویژه قشر متوسط وارد خواهد شد و ۱۷بهمن معاون وزیر صمت از تخصیص ۹۵۰میلیون یورو ارز به واردات خودرو خبر داد.

اکنون قیمت قطعی خودروهای وارداتی توسط سامانه خودرو اعلام و به‌عنوان مثال تویوتا کرولا ۱۲۰۰سی‌سی، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نرخ‌گذاری شده است. این خودرو در بازار آزاد حداقل ۴میلیارد تومان است. یعنی یک فرد تنها با کمتر از ۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، بیش از ۲ میلیارد تومان سود خالص نصیبش می‌شود!

آیا قشر متوسط جامعه چنین توان مالی‌ برای خرید دارد؟ طبق آمار وزارت صمت، ۸۵درصد قدرت خرید مردم ایران برای خودرو بین ۱۵۰ تا ۵۵۰میلیون است ولی اغلب خودروهای وارداتی بیش از یک میلیارد تومان در کشور مبدا قیمت داشته و حداقل بین ۱.۵ تا ۲میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وقتی دست مردم و طبقه متوسط جامعه به این خودروها نمی‌رسد، چرا باید سالی یک میلیارد یورو ارز کشور به واردات خودرو داده شود که نه تنها تأثیری بر بازار خودرو ندارد، بلکه یک رانت بزرگ برای قشر مرفه و ثروتمند «از ما بهتر» به حساب می‌آید. مردم چه نفعی می‌برند جز اینکه با محدودیت‌های ارزی، این کار سبب بالاتر رفتن قیمت ارز و همنشینی تورم با سفره‌های آنها می‌شود.

آیا مجوز واردات خودرو به خودروسازها معنایی جز انحصارگرایی بیشتر آنها بر بازار خودرو دارد؟ راهکار حل مشکلات صنعت خودرو، آزادسازی تولید برای همه نخبگان و متخصصینِ توانمند به تولید خودروی باکیفیت است، نه واردات خودروهای لوکس!

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244416

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.