وضعیت بازار ارز و سرمایه در یک هفته مانده به انتخابات

وضعیت بازار ارز و سرمایه در یک هفته مانده به انتخابات
بر اساس روال سنوات گذشته، بازار سرمایه و بازار ارز غالبا در آستانه انتخابات گرفتار رکود می‌شوند. ‌

به گزارش نجواخبر، حال بازار سرمایه چندان خوب نیست چرا که در شرایطی که بازار سرمایه تحت تأثیر ریسک و نگرانی‌های منطقه‌ای نیاز به حمایت بازارساز داشت مورد حمله تصمیمات ناگهانی قرار گرفت که امنیت سرمایه‌گذاری را خدشه دار کرد. در حالیکه تصور می‌شد پس از 9 ماه رکود، بازار سرمایه به واسطه ارزشمندی و رشد تورم سقف اردیبهشت ماه خود را پشت سر بگذارد نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه شاخص کل بورس با از دست دادن پی در پی حمایت‌ها به پله اول کانال دو‌میلیون واحدی برگشته است.

بازار سرمایه از تورم عقب است

تحلیلگران بر این موضوع تفاهم دارند که بازار سرمایه از تورم عقب افتاده است ولی باور آنکه آیا اکنون وقت جبران این عقب ماندگی فرا رسیده است فراگیر نیست. ریسک تصمیمات و بخش‌نامه‌های ناگهانی امنیت سرمایه‌گذاری را از بین برده است، رویدادها و درگیری‌ها در منطقه بازار سرمایه را برآشفته است و سهام داران را برای ورود به بازار سرمایه محتاط تر کرده است. از طرفی در گذشته غالبا با نزدیک شدن به انتخابات بازار سرمایه تا مشخص شدن نتیجه انتخابات در لاک رکود و احتیاط فرو می‌رفت، چرا که نتیجه انتخابات و فضای تصمیم گیری افراد پیروز بر آینده بازارها موثر است.

در اسفند ماه غالبا تقاضای نقدینگی برای شب عید افزایش پیدا می‌کند به همین خاطر انتظار افزایش عرضه در بازار وجود دارد ولی نتیجه رقابت عرضه و تقاضا فرجام بازار سرمایه در اسفند را مشخص می‌کند.

تمام موارد گفته شده عواملی است که وضعیت کنونی بازار سرمایه را پدید آورده است، ولی با توجه به اینکه بازار سرمایه تحت تأثیر تمام این موارد تا اینجا اصلاح کرده است، با کاهش فشار می‌‌تواند به توقف روند اصلاحی امیدوار بود و تغییر شرایط، ارزندگی بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاری برجسته خواهد کرد و در نهایت فنر فشرده بازار سرمایه یک روز درخواهد رفت.

روز قبل فروش بازگردان‌ها در بازار سرمایه ممنوع شد، این اتفاق چندان مطلوب سهامداران نیست چرا که بازار ارزنده‌ سهامداران را به بازار جذب خواهد کرد و برای رشد بازار کافی است که تعداد سهامداران که بازار را ارزنده می‌بینند و در موقعیت خرید قرار می‌گیرند بیشتر از فروشندگان باشد، پس به همین خاطر اخباری که بتواند ارزندگی بازار را تحت تأثیر قرار داده و بهبود ببخشد برای بازار سرمایه مطلوب‌تر است.
مرکز مبادله ایران مرجع چه نرخ ارزی خواهد شد؟

یک هفته تا انتخابات باقی مانده است و همین مسئله انتظارات افزایشی دربازار ارز در کوتاه‌مدت را خنثی کرده‌است، روز قبل بدهی بابک زنجانی وصول شد و خبرها از سطح دارایی های وصول شده باعث شد تا ریزش دلار از محدوده مقاومتی به همین خبر نسبت داده شود.

رئیس بانک مرکزی در این هفته اعلام کرد که دایما کانالهایی نرخ‌سازی می‌کنند و هرچه زمان می‌گذرد تعداد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند که در جاهایی مرجعیت پیدا کرده است.

رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که امیدواریم بتوانیم این مرجعیت را به مرکز مبادله ایران منتقل کنیم.

‌از آنجایی که کانالهای ارزی غالبا درباره نرخ ارز آزاد قیمت دهی می‌کنند، این سؤال به وجود می‌آید که آیا بانک مرکزی در مرکز مبادله به سمت یکسان سازی نرخ ارز حرکت خواهد کرد؟ که اگر چنین اتفاقی بیفتد می‌توان انتظار ثبات بیشتری از بازار ارز داشت.
ربع سکه پرچمدار صعود و نزول

بازار طلا روز قبل به دنبال دلار کاهشی شد ولی اونس جهانی طلا در محدوده ۲۰۳۰ دلار قرار گرفت. ربع سکه که در بهمن‌ماه پرچمدار میزان رشد بود روز قبل بیشتر از سایر اقلام سکه کاهش یافت تا پرچمداری نزول هم دست ربع سکه باشد.

سکه رفاه دیروز بالاتر از سکه امامی در بازار آزاد معامله شد ولی حجم معاملات سکه بورسی ضعیف است که انتظارات افزایشی را خنثی کند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244658

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب