کارشناسان به «نجوا خبر» پاسخ دادند؛

علت ریزش‌های پی در پی بورس چیست؟

علت ریزش‌های پی در پی بورس چیست؟
بازار سرمایه در ایران خصوصی نیست و بیشتر به صورت دستوری و آن هم از سوی دولت اداره می‌شود و متاسفانه این بازار نسبت به اقتصاد ایران دچار ارزشگذاری‌های کاذب شده است و باعث نااطمینانی‌های بالایی نیز میان سهامداران شده است که نشانده تزلزل در این بازار است.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، پس از ریزش‌های اخیر بورس و افت‌های پی در پی بازار سرمایه و اعتراض سهامداران به این وضعیت، بالاخره سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی به این اعتراضات واکنش نشان داد.
خاندوزی در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد ایران اعلام کرد «پیش‌بینی کردن معلول مجموعه‌ای از عوامل است یکی از اقدامات، مدت دار کردن زمان مصوبات است که به طور مثال؛ فرمولی تصویب شود که برای ۵ سال آینده یک مصوبه قابل پیش‌بینی داشته باشیم و خیال فعالان اقتصادی در زمینه‌هایی مثل نرخ خوراک تا پنج سال آینده راحت باشد». به گفته خاندوزی، درخصوص پیش‌بینی‌پذیر کردن آیین نامه ها، مصوبات و بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه‌ای که قبلا مرسوم بود اقدامات لازم انجام شده است. دولت سعی کرده اول انضباط را از خود شروع و به دستگاه‌های زیرمجموعه خودش دیکته کند تا این پیام به بازار منتشر شود. بر اساس این گزارش دولت در سال ۱۴۰۲ دخالت‌های ذینفعانه‌ای در بازار سرمایه داشت، از افزایش بهره بانکی و انتشار اوراق با نرخ ۳۰ درصد تا قیمت‌گذاری محصولات پالایشی، تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و صنایع، شاخص‌سازی و کنترل قیمت سهام، اصلاح حد نصاب سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت و… که همگی در مجموع بازهم باعث ریزش این بازار و تداوم شرایط منفی در بازار سهام شده‌اند.
بی‌رمقی بورس از چه موضوعاتی نشات می‌گیرد؟
مصطفی شریف، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه در مورد ریزش‌های اخیر بورس و خرید و فروش سهام در این شرایط بازار سرمایه به نجواخبر گفت: در این اوضاعی که بوجود آمده توصیه به خرید و فروش سهام چندان منطقی نیست و با توجه به برگزاری انتخابات مجلس باید دید نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس چه ترکیبی خواهند داشت و به چه شکلی قرار است در خصوص بازار سرمایه تصمیم گیری کنند.
شریف تصریح کرد: مسئله دیگری که مطرح است به کسری بودجه دولت برمی گردد و اینکه وضعیت در بازارهای موازی به چه صورت است اما آنچه مسلم است این است که بورس طی ماه‌های گذشته چندان تحرکی نداشته است و آن هم به این دلیل است که اقتصاد دچار مشکلات گوناگونی بود و بورس هم به عنوان جایگاهی برای سرمایه‌گذاری فعال نتوانست نقش خود را در اقتصاد ایفاء کند.
انتقال سپرده‌ها و افت بورس نتیجه تغییر نرخ بهره بانکی بود
این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد و اینکه تورم هم میلی برای کاهش ندارد شاید بورس هم بتواند به عنوان یکی از بازارها در کنار سایر بازارها قرار گیرد و کم کم رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این بازار هم بوجود بیاید اما بعید به نظر می‌رسد این بازار به یکباره بخواهد به عنوان جایگاهی ویژه در میان بازارهای دیگر قرار گیرد.
او در مورد افزایش بهره بانکی به نرخ ۳۰ درصدی تصریح کرد: افزایش ۷ تا ۸ درصدی نرخ بهره بانکی نسبت به قبل باعث انتقال از سپرده‌ها شد و تا حدودی هم این مسئله بر بورس اثرگذار بود اما این حرکت مقطعی بود که آثاری هم برای این بازار به دنبال داشت اما شاخص موثری برای تحولات اقتصادی نبود و نتوانست منجر به تغییرات اقتصادی شود.
شریف در مورد وضعیت بازار سرمایه گفت: به نظر نمی‌رسد شاخص‌های بورس چندان تغییری تا پایان سال داشته باشند و متأسفانه پیش بینی اقتصادی هم بسیار سخت شده است اما ممکن است در سال جدید سیاست‌گذاری‌ها به سمتی پیش برود که تحرک‌هایی در بازار سرمایه بوجود بیاید که البته این موضوع را هم نمی‌توان با قطعیت مطرح کرد.
چرا نرخ دلار افزایشی اما بورس ریزشی شد؟
احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی در مورد ریزش‌های اخیر بورس به نجواخبر گفت: این ریزش‌ها به دلیل سیاست‌گذاری‌های دولت بود و با وجودی که نرخ دلار افزایشی شد اما شاخص‌های بورس با ریزش همراه شدند اما به نظر می‌رسد پس از مشخص شدن نتایج انتخابات شرایط بازار سرمایه هم تغییر کند.
این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: رشد شاخص‌های بورس در دنیا و به خصوص در بورس آمریکا زمانی رخ می‌دهد که بخش عمده‌ای از سهام شرکت‌ها را خود شرکت‌ها می‌خرند و زمانی که بازار شروع به ریزش می‌کند شروع به خرید سهام خودشان می‌کنند و مردم را هم به خرید سهام تشویق می‌کنند و اخیرا این شرکت‌ها ۵۰۰ میلیارد دلار از سهام خودشان را خریداری کرده‌اند، در ایران هم شرکت‌های بورسی که دارای سرمایه هستند باید سهام خودشان را خریداری کنند.
بازار سرمایه در ایران خصوصی نیست
سلطانی خاطر نشان کرد: این رویه‌ای که شرکت‌های بورسی در انتظار تزریق منابع مالی از سوی دولت‌ها هستند اصلا رویه درستی نیست و اگر شرکت‌های بورسی سودی دارند که بین سهامداران خود تقسیم می‌کنند بهتر آن است که با بخشی از آن سود سهام خودشان را بخرند و از منافع سهامداران خودشان دفاع کنند.
این کارشناس اقتصادی گفت: بازار سرمایه در ایران خصوصی نیست و بیشتر به صورت دستوری و آن هم از سوی دولت اداره می‌شود و متأسفانه این بازار نسبت به اقتصاد ایران دچار ارزشگذاری‌های کاذب شده است و باعث نااطمینانی‌های بالایی نیز میان سهامداران شده است که نشانده تزلزل در این بازار است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244839

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.