در گفتگو با «نجوا خبر» مطرح شد؛

آیا طلا بازهم گران‌تر می‌شود؟/ بررسی روند قیمت سکه تا پایان سال

آیا طلا بازهم گران‌تر می‌شود؟/ بررسی روند قیمت سکه تا پایان سال
رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: افزایش تقاضا برای سکه و طلا در ماه اخیر موجب گرانی در بازار شده است و به شرطی که عرضه سکه در مرکز مبادله ادامه‌دار و با تشریح جزئیات باشد می تواند موجب کاهش نوسانات افزایشی شود.

به گزارش «نجوا خبر»؛ قیمت طلا و سکه در ۱۰ روز اخیر به تبعیت از افزایش قیمت دلار، نوسانات رو به بالا داشت. طلای جهانی نیز بازیگر فعالی در تعیین قیمت بازار طلای داخلی بود و با رسیدن به قله ۲۰۸۳ دلار قیمت سکه و طلا را افزایشی کرد.

در هفته اخیر، قیمت طلا و سکه همگرایی بالایی با قیمت دلار نشان داد. معامله گران روند کلی بازارهای مالی را با توجه به تورم و افزایش تقاضا در هفته‌های پایانی سال، صعودی می‌دانند. علاوه بر آن، کارشناسان اقتصادی پیش بینی قیمت طلا و سکه را وابسته به نوسانات قیمت دلار در بازار می‌دانند.

گفتنی است اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با نوسانات افزایشی با قیمت ۲۰۸۳ دلار در حال معامله است.

اونس جهانی و سودای صعود

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تحولات بازار طلا در روزهای ابتدایی هفته گفت: هفته گذشته و روز ابتدایی هفته جاری شاهد روند صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی بودیم؛ به طوری که اونس جهانی تا این لحظه به ۲۰۸۳ دلار رسیده است.

ابراهیم محمدولی افزود: افزایش قیمت انس جهانی طلا در افزایش قیمت طلا و سکه تأثیر بسزایی دارد؛ ضمن اینکه نوسانات نرخ ارز نیز در این بازار تأثیر داشته است.

تقاضای جدید وارد بازار نشده است

به گفته این فعال بازار طلا، با توجه به روزهای پایانی سال، داد و ستدها همچنین کنترل شده و مدیریت بانک مرکزی باعث شده است که این نوسانات به صورت کمی صورت گیرد تا بازار دچار شوک قیمتی نشود یا با قیمت‌های نامتناسب با شرایط اقتصادی روبه‌رو نشویم.

محمدولی با اشاره به حراج آنلاین ربع سکه در مرکز مبادله گفت: همه اشخاص حقیقی و حقوقی که مایل به خرید سکه هستند می‌توانند در این حراج شرکت کرده و سکه خریداری کنند.

محمدولی ادامه داد: پیش از این اعلام شده بود که سکه‌های حراجی بدون تاریخ عرضه خواهد شد؛ اما در اطلاعیه جدید بانک مرکزی اعلام شده که سکه‌ها بدون تاریخ نیست و سکه‌های امامی ضرب سال ۱۳۸۶ است، همین امر باعث شد که حباب سکه کنترل شود نه تنها افزایش حباب سکه نداشته باشیم بلکه با کاهش حباب سکه روبه‌رو شویم.

عوامل موثر بر قیمت طلا و سکه

این فعال بازار طلا با اشاره به تأثیر قیمت دلار بر قیمت طلا و سکه گفت: قیمت‌های اعلامی سکه و طلا در بازار با توجه به دو شاخص افزایش قیمت جهانی و نوسان نرخ ارز است و باید دید افزایش تقاضا یا نزدیکی به ایام پایانی سال می‌تواند نوسانات را افزایش دهد. افزایش قیمت‌ها در یک هفته اخیر در حالی اتفاق افتاده است که بازار همچنان در رکورد تقاضا به سر می‌برد و اصلا بازار با افزایش تقاضا نیست و این برای خود ما نیز عجیب است؛ چراکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و در آستانه ماه مبارک رمضان هم هستیم، طبق روال سال‌های گذشته که در این مقطع زمانی با افزایش تقاضا روبه‌رو بودیم اما امسال هنوز تقاضای خاصی در بازار دیده نمی‌شود. بازار هیچ گونه تغییر و واکنشی نسبت به افزایش قیمت‌ها نداشته است.

به گفته محمدولی، با واگذاری سکه‌های حراجی بانک مرکزی حباب سکه به طور مجدد با کاهش روبه‌رو می‌شود البته ادامه ثبات قیمت‌ها در بازار منوط به ادامه‌دار بودن این حراج دارد.

این فعال بازار طلا خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که بانک مرکزی هیچ محدودیتی برای ثبت نام و فروش سکه ندارد بلکه برای مراکز استان‌ها نیز متقاضیان می‌توانند به بانک ملی مرکز استان‌های خود مراجعه کنند و سکه‌هایشان را به صورت فیزیکی در مراکز استان‌ها تحویل بگیرند.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244846

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.