یک کارشناس منابع طبیعی در گفتگو با نجوا خبر:

نقدی بر تخریبِ «جنگل آلیمالات»/ محیط زیست و منابع طبیعی از فراموش‌شدگان‌اند!

نقدی بر تخریبِ «جنگل آلیمالات»/ محیط زیست و منابع طبیعی از فراموش‌شدگان‌اند!
یک کارشناس منابع طبیعی گفت: وقتی دولت در برنامه هفتم توسعه فصل منابع طبیعی و محیط زیست را حذف می‌کند و صرفا یک الی دو بند در این خصوص مطرح می‌کند، چه انتظاری می‌توان داشت؟!

هادی کیادلیری، کارشناس منابع طبیعی، در گفت‌وگو با خبرنگار نجواخبر درباره تخریب جنگل آلیمالات به بهانه اجرای طرح گردشگری گفت: این موضوعات باز می‌گردد به نحوه مدیریت؛ همه می‌دانند که این جنگل به عنوان میراث ملی شناخته می‌شود بحث اصلی هم این است که این افراد چگونه به خودشان اجازه می‌دهند که این کار را انجام دهند و اصولا چه قدرتی دارند که می‌توانند اینگونه اقدامات را انجام دهند.
وی ادامه داد: این اقدام برای حضور گردشگر در طبیعت است اما اولین پیام این اتفاق، فقط تخریب جنگل است؛ امروزه گردشگری یکی از روش‌های درمانی برای حل مشکلات محیط زیست و منابع طبیعی در جهان است نه اینکه خودش باعث تخریب و نابودی شود و بحث اقتصادی گردشگری در این جا در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد، اولین موضوع حفظ محیط زیست است.
این کارشناس منابع طبیعی تصریح کرد: این اقدامات در جنگل‌های آلیمالات خلاف فلسفه گردشگری است اما سؤال اینجاست که این افراد چگونه به خودشان اجازه می‌دهند که این اقدامات را انجام دهند و آن شاخه نظارتی چه شده است. چرا سازمان منابع طبیعی بعد از تخریب این اتفاقات را می‌بیند. اگر همین موضوعات هم از طریق رسانه‌ها منتشر نمی‌شد فکر نمی‌کنم که صدایی از منابع طبیعی بلند می‌شد.
کیادلیری با اشاره به کاشت یک میلیارد نهال تصریح کرد: درحالی این موضوع مطرح می‌شود که فقط یک شعار است و هیچ برنامه مشخصی در این خصوص وجود ندارد و بیشتر آن شو آف و نمایش است اما تمام مناطق جنگلی و حفاظتی را رها کرده‌اند. وظیفه سازمان منابع طبیعی در قانون مشخص است و این وظیفه شامل حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری است. یعنی در قانون اول به حفظ منابع طبیعی اشاره شده است. اما در حال حاضر یک جنگل را از بین برده‌اند و هیچ نظارتی صورت نگرفته است و از این طرف می‌خواهند چند درخت بکارند و بگویند جنگل‌کاری کرده‌اند!
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه سیستم نظارتی وجود ندارد تا از این اتفاقات پیشگیری کند. در تمام مناطق دیگر هم که بحث گردشگری در طبیعت مطرح است وقتی به این مناطق می‌رویم می‌بینیم که بیشتر بحث اقتصادی برای بهره‌برداران است. در طرح‌های گردشگری تعداد حضور ماشین در طبیعت مشخص می‌شود اما وقتی به طبیعت می‌روید می‌بینید که تا عمق جنگل‌ها ماشین نفوذ کرده است و این نشان می‌دهد که نظارتی بر این طرح‌های گردشگری نیست. احساس می‌کنم این طرح‌های گردشگری رها شده است.
این کارشناس منابع طبیعی تصریح کرد: متأسفانه مدیریت ضعیف است و روز به روز هم ضعیف‌تر می‌شود و با منحل شدن شورای عالی جنگل که در این سازمان وجود داشت مطمئنا نظارت و مدیریت ضعیف و ضعیف‌تر خواهد شد چراکه این شورا عالی‌ترین سطح فنی و فصل‌الخطاب فنی در سازمان بود که متأسفانه آن را هم حذف کرده‌اند.
کیادلیری با اشاره به برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: وقتی دولت در برنامه هفتم توسعه فصل منابع طبیعی و محیط زیست را حذف می‌کند و صرفا یک الی دو بند در این خصوص مطرح می‌کند آن هم در فصل‌های دیگر مانند کشاورزی که آن هم فقط تخریب منابع طبیعی است چه انتظاری از سایر افراد داریم. در حال حاضر موضوع محیط زیست و منابع طبیعی در کشور ما فراموش شده است. در حالی که منابع طبیعی منابع بسیار باارزشی است که می‌تواند برای کشور تولید درآمد داشته باشد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/255436

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب