مدیرعامل فولاد مبارکه اعلام کرد؛

«پایداری و نوآوری در تولید و توسعه، سرآمدی در فرهنگ»، جهت‌گیری فولاد مباركه برای تحقق شعار سال

«پایداری و نوآوری در تولید و توسعه، سرآمدی در فرهنگ»، جهت‌گیری فولاد مباركه برای تحقق شعار سال
مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین جلسه کمیته مدیریت این شرکت در سال 1403، «پایداری و نوآوری در تولید و توسعه، سرآمدی در فرهنگ» را به عنوان جهت‌گیری فولاد مباركه برای تحقق شعار سال اعلام کرد.

به گزارش نجوا خبر، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در نخستین جلسه کمیته مدیریت شرکت در سال جاری گفت: در سال ۱۴۰۲ با تمامی مشکلات و محدودیت‌ها توانستیم با عنایت به الطاف خداوند و همکاری تمامی همکاران اهداف شرکت را به‌خوبی و حتی در برخی موارد بالاتر از برنامه‌های ترسیم شده با تولید ۱۰.۲ میلیون تن فولاد خام در گروه فولاد مبارکه محقق کنیم. معتقدیم تمامی دستاوردهای سال گذشته و رکوردشکنی‌های روزهای نخستین سال جاری حاصل تلاش جمعی قابل‌تقدیر همه کارکنان شرکت و سایر شرکت‌های زیر مجموعه بوده است.
محمد یاسر طیب نیا افزود: اتفاقی که در حال حاضر در فولاد مبارکه در حوزه تولید رخ‌داده و ما با آن افتخار می‌کنیم این است که در روزهای نخست سال که با تعطیلات زیادی روبه‌رو بودیم و هنوز بسیاری از افراد در سازمان‌ها و محل کار خود گرم کار نشده بودند ما در فولاد مبارکه بر اساس برخی مبانی ارزشی، سال را با ثبت رکوردهای متعدد و پی‌درپی شروع کردیم.
وی با تأکید بر لزوم حفظ آمادگی هرچه بیشتر تمامی واحدهای سازمان برای تداوم روند تولید و تسریع در اجرای پروژه‌های توسعه در سال ۱۴۰۳ گفت: سال گذشته در همه حوزه‌ها برای صنعتگران سال سختی بود و اگر می‌خواهیم به اهداف چالشی شرکت در سال ۱۴۰۳ دست یابیم باید توجه داشته باشیم که مقام معظم رهبری شعار امسال را نیز با تمرکز بر رشد تولید معین فرموده‌اند؛ لذا باید تمام تلاش خود را در این راستا بکار ببندیم.
مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: وقتی یک مجموعه مانند فولاد مبارکه با ۱۰۰ درصد و حتی در برخی مواقع بالاتر از ۱۰۰درصد ظرفیت خود در حال کار است بدیهی است که هرگونه افزایش تولید کار بسیار سختی خواهد بود؛ ولی ما مصمم هستیم که چنانچه با محدودیت‌های انرژی و مواد اولیه مواجه نباشیم، تولید ۱۱ میلیون فولاد خام را در گروه فولاد مبارکه محقق کنیم.


از همین ابتدای سال باید بر هزینه‌ها و مصارف مدیریت بهینه‌ای داشته باشیم
وی با اشاره به چالش‌های مضاعفی که شرایط اقتصادی و سیاسی پیش‌روی تولیدکنندگان داخلی قرار خواهد داد، تصریح کرد: از همین ابتدای سال باید بر هزینه‌ها و مصارف مدیریت بهینه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم بدون واردکردن هرگونه توقف به پروژه‌های توسعه در پایان سال اهداف سازمان را محقق کنیم.
طیب نیا با تأکید بر این که پروژه‌های توسعه‌ای در دست اجر باید باقدرت دنبال شوند، گفت: برای پروژه‌های دردست اقدام نیز باید استراتژی صحیح و مطلوب‌تری داشته باشیم. امروز پروژه‌های توسعه فولاد مبارکه از لحاظ اجرا به نقطه‌های خوبی رسیده‌اند و نباید اجازه دهیم که عدم کنترل و مدیریت صحیح بر نقدینگی‌ها، مصارف و هزینه‌ها باعث توقف این پروژه‌ها شود به‌خاطر داشته باشیم این راهبرد برای تمامی شرکت‌های زیر مجموعه نیز صادق است و آنها نیز باید همگام با استراتژی‌های فولاد مبارکه به‌عنوان شرکت مادر پروژه‌های توسعه و تولید خود را مدیریت کنند.


تولید محصولات جدید فولاد مبارکه دستاوردهای ارزشمندی برای کشور به همراه داشته است
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال گذشته توانستیم ۱۲ گرید جدید از انواع محصولات فولادی که عمدتاً وارداتی بودند را تولید کنیم نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که بعضاً ممکن است این سؤال ایجاد شود که آیا تولید گریدهای جدید با هزینه‌هایی که به سازمان تحمیل می‌نماید مقرون‌به‌صرفه است یا نه؟ که در پاسخ باید گفت: قطعاً تولید این محصولات جدید دستاوردهای ارزشمندی برای کشور به همراه داشته است چرا که اولاً گام بلندی در راستای نوآوری و فناوری برداشته‌ایم و دوم اینکه با تولید انبوه این قبیل محصولات و ارتقای دانش و تجربه همکاران در این فرایند شاهد این خواهیم بود که تولید این محصولات کاملاً برای شرکت و کشور ارزش اقتصادی زیادی به همراه خواهد داشت.


فولاد مبارکه نمونه بارزی از مشارکت مردم در امر تولید است
طیب نیا در ادامه سخنان خود با اشاره به بخش دوم شعار راهبردی مقام معظم رهبری گفت: در این شعار چگونگی مشارکت‌دادن مردم در تولید مطرح است که باید گفت، فولاد مبارکه نمونه بارزی از مشارکت مردم در امر تولید است؛ چراکه بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی سهام‌دار این بنگاه اقتصادی عظیم هستند
در همین ماه‌های ابتدایی باید نسبت به شناسایی چالش‌ها و پیداکردن راهکارهای عملیاتی‌کردن شعار اقدام نماییم
به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه برای تحقق شعار سال در همین ماه‌های ابتدایی باید نسبت به شناسایی چالش‌ها و پیداکردن راهکارهای عملیاتی‌کردن شعار اقدام نماییم تا بتوانیم در پایان سال شاهد تحقق‌یافتن این شعار و نه بی‌اثربودن و معطل ماندن آن باشیم. نهایتاً تا پایان اردیبهشت‌ماه باید به جمع‌بندی برسیم که چگونه می‌توانیم جلب مشارکت حداکثری مردم در امر تولید و اجرای پروژه‌های توسعه فولاد مبارکه را داشته باشیم.


چیزی که باعث شد در سال ۱۴۰۲ نیز رکورد سال ۱۴۰۱ را تکرار کنیم عاملی از جنس تجهیزات نیست
وی در ادامه سخنان خود به تشریح اهمیت و نقش فرهنگ‌سازمانی در تعالی شرکت پرداخت و گفت: در حال حاضر رقیب ما تحریم‌ها و محدودیت‌ها نیست آن چیزی که باعث شد در سال ۱۴۰۲ نیز رکورد سال ۱۴۰۱ را تکرار کنیم عاملی از جنس تجهیزات نیست؛ بلکه به فرهنگ‌سازمانی که در مجموعه فولاد مبارکه شکل‌گرفته مربوط می‌شود. به‌خاطر داشته باشیم فرهنگ و استراتژی سازمانی به هم وابسته‌اند یا به قولی تحقق استراتژی‌ها به فرهنگ‌سازمانی وابسته است.


باید ببینیم فرهنگ‌سازمانی ما چقدر با شعار راهبردی خلق ارزش مشترک با جامعه گره‌خورده است
بنابر اظهارات طیب نیا وقتی در فلسفه وجودی سازمان از خلق ارزش مشترک با جامعه حرف می‌زنیم باید ببینیم فرهنگ‌سازمانی ما چقدر با این شعار راهبردی گره‌خورده است باید به جایی برسیم که حتی کارکنان حاضر باشند که بخشی از منابع مالی خود را در مسیر تحقق مسئولیت‌های اجتماعی و در راستای فرهنگ‌سازمانی هزینه کنند
وی در همین زمینه عنوان کرد: وقتی از حضور شرکت در جمع ۲۰ شرکت برتر جهان صحبت می‌کنیم باید ببینیم شاخص‌های فرهنگ‌سازمانی ما در کجای این عرصه قرار دارد یا وقتی از رشد کمی کیفی و بهره‌وری و سایر اهداف صحبت می‌کنیم باید از خود بپرسیم برای نیل به این اهداف جایگاه فرهنگ کجاست؟ و کدام یک از مؤلفه‌های فرهنگی به ما کمک می‌کنند و کدام‌یک از آنها مانع رسیدن ما به اهداف می‌شوند باید بدانیم خرده‌فرهنگ‌های سازمانی در چه جاهایی با ما چه خواهند کرد و اساساً بدانیم که جایگاه مدیران در توسعه این فرهنگ کجاست؟ بیشترین نقش در راهبرد مؤلفه‌های فرهنگی را چه کسانی در سازمان دارند و اینکه بدانیم چقدر وقت خود را صرف مقوله فرهنگ‌سازمانی کرده‌ایم؟ باید فرهنگ در فولاد مبارکه به یک مطالبه سازمانی در همه سطوح تبدیل شود نباید این‌گونه فکر کنیم که مسئول فرهنگ‌سازمانی فقط یک واحد خاص در سازمان است و همه ما به‌اشتباه منتظر اقدام و اصلاح از سوی آن واحد باشیم به‌خاطر داشته باشیم اگرچه کارکنان از مدیران و رهبران سازمان به‌عنوان پیشران در ارتقای فرهنگ‌سازمانی الگوبرداری می‌کنند؛ اما همه ما باید متولی و مسئول ارتقای فرهنگ‌سازمانی هستیم باید به جایی برسیم که در جریان حضور مدیرعامل و سایر معاونین و مدیران در خطوط تولید کارکنان از مدیرعامل و مدیریت شرکت درباره چگونگی روند اجرای پروژه‌های توسعه، فرایند تولید و برنامه‌های آن و سایر اهداف سازمان مطالبه‌گری کنند مادامی که ارزش‌ها بر سازمان حاکم شوند در این صورت است که کارکنان دائماً دغدغه مسائل سازمان، فرایند تولید و روند اجرای پروژه‌های توسعه را خواهند داشت همچنان که در دوران ساخت شرکت افراد با کمترین امکانات و چشمداشت و با درنظرگرفتن ارزش‌های سازمانی، پای ساخت شرکت ایستادند.


اینکه روند تصمیم‌گیری در یک سازمان کند است یا سازمان در مسیر افول قرار می‌گیرد ریشه در فرهنگ آن سازمان دارد
طیب نیا در ادامه سخنان خود گفت از دیرباز نظم، رعایت دستورالعمل‌های کاری و نظام‌مند بودن فولاد مبارکه زبانزد بسیاری از سازمان‌های داخلی و خارجی بوده است که این امر نشانه تثبیت فرهنگ‌سازمانی در این شرکت بوده و امروز لازم است که این نگاه تقویت شود اینکه روند تصمیم‌گیری در یک سازمان کند است یا سازمان در مسیر افول قرار می‌گیرد ریشه در فرهنگ آن سازمان دارد. هر یک از سازمان‌ها دارای یک فرهنگ خاص هستند برخی از آنها نتیجه‌گرا، رقابت‌پذیر، توسعه محور و یا مجموعه‌ای از این عوامل را در خود دیده‌اند؛ لذا باید بر اساس اقتضای شرایط اقتصادی سیاسی و اجتماعی و بر اساس ظرفیت‌های سازمان به جمع‌بندی برسیم که می‌خواهیم؛ مثلاً تا افق ۱۴۱۰ چه فرهنگی بر سازمان حاکم باشد. نه فقط در شرایط سخت اقتصادی بلکه همواره باید خرده‌فرهنگ‌های صرفه‌جویی، مصرف بهینه و کاهش هزینه موردتوجه قرار گیرد به‌خاطر داشته باشیم صرفه‌جویی‌ها و کاهش هزینه‌ها از اعداد خُرد شروع و در مجموع به اعداد نجومی تبدیل می‌شوند.


به‌طور قطع خرده‌فرهنگ شکرگزاری و قدردانی از دیگر مسیرهایی است که می‌تواند در ارتقای فرهنگ‌سازمانی نقش داشته باشد
مدیر عامل فولاد مبارکه بر این باور است در هر سازمان مدیرعامل، معاونین و مدیران اولین کسانی هستند که باید نگاه صرفه‌جویی و کاهش هزینه داشته باشند فقط در این صورت است که این خرده‌فرهنگ می‌تواند در سازمان تثبیت شود. هنر مدیریت وقتی خود را نشان می‌دهد که یک مدیر بتواند حداقل در مواجه با ۳ یا ۴ محدودیت بر مشکلات فایق آید و کار را انجام دهد اگر فرهنگ کارآفرینی سازمانی و نوآوری و خستگی‌ناپذیری در شرکت‌ها حاکمه نباشد آن وقت است که با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهیم شد. به‌طورقطع خرده‌فرهنگ شکرگزاری و قدردانی از دیگر مسیرهایی است که می‌تواند در ارتقای فرهنگ‌سازمانی نقش داشته باشد با تثبیت فرهنگ شکرگزاری مشاهده خواهیم کرد که رضایتمندی نزد همه افراد در سازمان نیز به شکل قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.


نباید نگاه کارِ کارمندی به‌جای فرهنگ غنی کارِ ارزشی در سازمان تثبیت شود
وی در ادامه افزود: همچنین خرده‌فرهنگ دغدغه ایمنی باید بیش‌ازپیش شکل گیرد تا جایی که افراد به‌هیچ‌عنوان به خود اجازه ندهند کار غیر ایمن انجام دهند اگر همه این خرده‌فرهنگ‌ها به یک فرهنگ جامع در سازمان تبدیل شوند آن وقت است که می‌توانیم در سازمان به تولید افتخار کنیم در غیر این صورت از خود می‌پرسیم با چه هزینه‌ای این تولید انجام شده است نباید نگاه کارمندی به‌جای فرهنگ غنی ارزشی در سازمان تثبیت شود باید به جایی برسیم که فرهنگ غنی فولاد مبارکه نیز مانند سایر دستاوردهای شرکت به‌عنوان یک الگو برای سایر سازمان‌های کشور معرفی و عملیاتی شود. باید برای تحقق شعار سال در فولاد مبارکه و تمامی موارد یاد شده جهت‌گیری ما «پایداری و نوآوری در تولید و توسعه و سرآمدی در فرهنگ» باشد.
گفتنی است در پایان این جلسه هر یک از معاونان و مدیران شرکت گزارش‌هایی از عملکرد و چالش‌های پیش‌روی خود مطرح کردند که مورد توجه مدیرعامل و حاضرین قرار گرفت.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/255563

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب