مدیر کنترل کیفی فولاد مبارکه خبر داد:

رشد 3.6درصدی كیفیت محصول در نواحی مختلف فولاد مباركه

رشد 3.6درصدی كیفیت محصول در نواحی مختلف فولاد مباركه
دست‌یابی به کیفیت موردنظر در محصولات فولاد مبارکه مستلزم تولید کیفی در هریک از مراحل تولید است. بهبود عملکرد کنترل کیفیت در هریک از مراحل تولید شامل آهن‌سازی فولادسازی و ریخته‌گری، نورد گرم و نورد سرد منجر به تولید محصول مطابق با نیازهای مشتریان خواهد شد. این در حالی است که خوشبختانه روند کیفی تولید محصولات در نواحی مختلف در سال ۱۴۰۲ با رشد بیش از 3.6درصدی همراه بوده است.

به گزارش نجوا خبر، علیرضا کی‌یگانه، مدیر کنترل کیفی فولاد مبارکه، با بیان مطلب فوق گفت: بهبود کیفیت محصولات نتیجه اهداف استراتژیک شرکت فولاد مبارکه بوده است که در طی سال‌های اخیر با توجه ویژه مدیرعامل و معاونان در رأس اهداف تولید قرار گرفته است. بر این اساس، نواحی مختلف تولیدی علی‌رغم کلیه محدودیت‌ها به‌گونه‌ای عمل کردند که اعداد کم‌سابقه کیفی در نواحی مختلف در طی سال ۱۴۰۲ حاصل شده و امید است این روند روبه‌رشد ادامه داشته باشد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تدابیر فولاد مبارکه برای بهبود کیفیت محصولات خود، اظهار داشت: مدیریت کیفیت محصولات در فولاد مبارکه با شناسایی نقاط قابل‌بهبود و تأثیرگذار بر عملکرد کنترل کیفیت و محصول اقدام به توسعه عملکرد خود کرده است. در این راستا فعالیت‌های بهبود عملکرد نیروی انسانی، توسعه تجهیزات بازرسی و به‌روزرسانی دستورالعمل‌ها و استانداردهای مورداستفاده و... به‌طور مستمر در دستور کار قرار گرفته است. اهم دستاوردهای مدیریت کنترل کیفیت در سال ۱۴۰۲ شامل آموزش نیروی انسانی فراتر از برنامه تجهیز و بهبود شرایط محیطی نقاط بازرسی محصولات و تکمیل امکانات آموزش بازرسان به‌صورت عملی با راه‌اندازی بانک نمونه عیوب محصولات در نواحی نورد گرم و نورد سرد و انجام پروژه‌های تحقیقاتی در راستای پیش‌بینی رخداد عیوب است.

کاهش میزان ادعاهای مطرح‌شده از سوی مشتریان در سال 1401

وی با اشاره به میزان رضایت‌مندی مشتریان از وضعیت کیفیت محصولات فولاد مبارکه تصریح کرد: نتایج میزان ادعاهای کیفی مطرح‌شده از سوی مشتریان محصولات نشان از بهبود عملکرد کنترل کیفیت محصولات دارد. این در حالی است که تناژ محصولات بازرسی و ارسال‌شده نسبت به سال ۱۴۰۱ رشدی ۸ درصدی داشته و میزان ادعاهای مطرح‌شده در سال ۱۴۰۱ نیز مقدار ۰.۱۴ درصد بوده که این مقدار در سال ۱۴۰۲ به عدد ۰.۱۲ درصد کاهش یافته است.

در همین زمینه خبرنگار فولاد نظر برخی رؤسا و کارشناسان کنترل کیفی نواحی مختلف فولاد مبارکه را جویا شده است که در ادامه می‌خوانید.

محمدرضا نصر اصفهانی، رئیس کنترل کیفی نورد سرد:

تنوع فرایندهای تولید و تولید بیش از پنج نوع محصول نهایی حساس موجب شده ناحیه نورد سرد همواره از دیدگاه کیفی حساسیت‌های ویژه‌ای داشته باشد. در این ناحیه، در حال حاضر، بیش از پنج نوع محصول نهایی شامل محصولات اسیدشویی، قلع‌اندود، سرد، گالوانیزه و رنگی تولید می‌گردد و با توجه به حساسیت مصرف هریک از محصولات فوق، تولید و بازرسی کیفیت این محصولات از اهمیت خاصی برخوردار است. روش شناخته‌شده اندازه‌گیری کیفیت این محصولات بر اساس تعریف شاخص‌های کیفی است که مهم‌ترین شاخص بازده کیفی محصولات محسوب می‌شود. در سال ۱۴۰۲ عملکرد کیفی محصولات ارتقا قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. رشد کیفی محصولات نورد سرد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۱.۳۹ درصد بوده است؛ به‌طوری‌که کیفیت محصولات اسیدشویی، سرد و گالوانیزه رنگی به‌ترتیب به میزان 1.68، 2.07، 3.13 و 2.96 درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ ارتقا یافته است. در محصول ورق رویه و ورق رنگی مخصوص لوازم‌خانگی این میزان رشد به ترتیب 4.54و 4.51درصد بوده است.

بهبود کیفیت محصولات ناحیه نورد سرد حاصل انجام کنترل‌ها و بازرسی‌های کیفی مناسب در زمان تولید، تعامل به‌موقع فرایندهای کنترل کیفیت و تولید، تعریف و انجام پروژه‌های بهینه‌سازی و بهبود کیفیت و آماده‌به‌کاری تجهیزات بوده است. تجارب به‌دست‌آمده برای تولید کیفی محصولات در سال‌های اخیر نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش کیفیت داشته است.

جلال براتی، کارشناس کنترل کیفی نورد سرد:

برخی از بهبودهای انجام‌شده در واحد کنترل کیفی نورد سرد به این شرح است: تبدیل گزارش کمیته راهبری شرکت به‌صورت مکانیزه در بستر IS-Suit با اهدافی نظیر، اطمینان از صحت و دقت گزارش کمیته راهبری شرکت، کاهش خطاهای انسانی در محاسبات، به‌روز بودن گزارش و همچنین عدم اتکا به اشخاص جهت تهیه گزارش؛ ارتقای دانش و مهارت بازرسی کنترل کیفی در جهت قضاوت محصولات، اسیدشویی قلع اندود و سرد؛ ایجاد بانک عیوب محصولات نورد سرد فیزیکی و اطلاعاتی؛ بهینه‌سازی و بهبود شرایط بازرسی کیفی بازرسان کنترل کیفی در خطوط تولید نورد سرد.

محمود کریمیان، کارشناس کنترل کیفی نورد سرد:

یکی از اقدامات دیگر، تعیین عیوب اولویت‌دار کیفی و بهبود در شناسایی عیوب از سوی بازرسان نورد سرد بود. در این پروژه، پنج عیب پرتکرار برای هر محصول شناسایی گردید و به‌عنوان یک اقدام اصلاحی سریع در جهت روش‌های شناسایی عیب، آموزش‌های اولیه به بازرسان کنترل کیفی نورد سرد داده شد. با انجام این پروژه، در زمان کم تا حد قابل‌توجهی از انحرافات عملکردی بازرسان کنترل کیفی و قضاوت‌های کیفی اطمینان حاصل گردید.

شناسایی حساسیت‌های کیفی مشتریان و بهینه‌سازی سیستم EIS در راستای جلوگیری از بروز خطاهای فردی از دیگر اقدامات انجام شده بود.

مسعود مهدیه، رئیس کنترل کیفی نورد گرم:

مهم‌ترین شاخص کیفیت محصولات نورد گرم بازده کیفی است که نشان‌دهنده وضعیت کیفیت کل محصولات گرم باشد. بازده کیفی محصولات تولیدی نورد گرم در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب 96.61 و 96.87 درصد بوده است که در سال 1402 به 97.69 درصد افزایش یافت. بهبود کیفیت در سال 1402 نسبت به دو سال گذشته نتیجه تلاش تمام کارکنان نورد گرم است. گفتنی است کاهش عیوبی چون عیب ناخالصی، عیب حفره، عیب پوسته و عیب عرض از موارد تأثیرگذار بر بهبود شاخص کیفیت نورد گرم بوده است. در سه سال اخیر، میزان عیب ناخالصی به ترتیب 2.85، 2.32 و 1.98 درصد، میزان عیب حفره به ترتیب 0.11 ،0.05 و 0.02 درصد، میزان عیب پوسته به ترتیب 04/۰، 0.07 و 0.01 درصد و میزان عیب عرض به ترتیب،0.18، 0.28و 0.11 درصد روند کاهشی داشته است. شاخص دیگر کیفی که در سال اخیر بهبود داشته شاخص محصولات نامنطبق نورد سرد ناشی از نورد گرم است که مقدار آن در سه سال اخیر به ترتیب 0.35، 0.29و 0.22درصد کاهش داشته است که بیشترین عامل تأثیرگذار بر آن، بهبود عیب پوسته نورد گرم بر کل محصولات سرد و حتی محصولات حساس رویه خودرو بوده است.

بازرسی به‌موقع و تعامل با تولید، شناسایی عیب و عوامل مؤثر بر آن، انجام اقدام اصلاحی به‌موقع و کنترل فرایند کیفیت محصولات و عملکرد صحیح تجهیزات ازجمله عوامل تأثیرگذار بر افزایش کیفیت محصولات است. افزایش کیفیت محصولات باعث افزایش رضایت مشتریان، افزایش بهره‌وری، کاهش ضایعات، سودآوری بیشتر و تحویل به‌موقع محصول به مشتریان می‌شود.

روح‌اله بصیری، کارشناس کنترل کیفی نورد گرم:

ازجمله فعالیت‌های تأثیرگذار کنترل کیفی نورد گرم می‌توان به این موارد اشاره کرد: ایجاد بانک عیوب محصولات نورد گرم (فیزیکی و اطلاعاتی)؛ کسب بالاترین عملکرد کیفی محصولات شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲؛ تعیین عیوب اولویت‌دار کیفی و بهبود در شناسایی عیوب توسط بازرسان نورد گرم؛در این پروژه حل مسئله به روش شش سیگما برای کاهش ناخالصی غیرفلزی مورد استفاده قرار گرفت. برای سنجش قضاوت بازرسان کنترل کیفی نورد گرم در ابتدا به کمک مشاور و تیم کنترل کیفی آزمونی طراحی شد. از هر تیم نفرات مربوط به بازرسی اتوماتیک سطح مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج اولیه نشان داد انحراف بیش‌ازحد استاندارد وجود دارد. با بررسی و تحلیل صورت‌گرفته بر نتایج آزمون دلایل انحراف ریشه‌یابی شد. فعالیت‌هایی جهت اقدام اصلاحی انجام شد و بعد از این فعالیت‌ها، آزمون دوم برگزار شد و نتایج نشان داد خطای بازرسی پس از بهبود به حد قابل‌قبول و استاندارد کاهش یافت؛ ارتقای دانش و مهارت بازرسی کنترل کیفی در جهت قضاوت محصولات گرم در واحد ۵۱ و ۵۲؛ طراحی و ساخت نرم‌افزار کتاب اطلس عیوب محصولات نورد گرم در بستر EIS؛ تبدیل گزارش‌های هفتگی کنترل کیفی نورد گرم از سیستم Discoverer به گزارش‌های مکانیزه در بستر BI که باعث تسریع در ردیابی و رفع عیوب محصولات و در نتیجه کاهش محصولات نامنطبق می‌گردد.

سید محمدمهدی مرندی، رئیس کنترل کیفی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم:

برای بهبود کیفیت تختال‌های تولیدی و افزایش رضایت مشتریان از محصول تختال در سال ۱۴۰۲ فعالیت‌های مختلفی انجام گرفت که اهم آن‌ها به این شرح است: اصلاح و به‌کارگیری دستورالعمل جدید مربوط به عیوب و شرایط غیرنرمال ریخته‌گری که منجر به کاهش محصولات درجه دو غیرمنطبق با سفارش و حذف نزول کیفیت تختال‌های اول و آخر هر سکوئنس گردید؛ افزایش رضایتمندی مشتریان تختال که بر اساس گزارش ارسالی از واحد پشتیبانی فنی مشتریان سبب کاهش ادعای مشتریان تختال به کمتر از 0.2 درصد در سال ۱۴۰۲ گردید؛ انجام عملیات بازرسی و ارسال حدود 1.4 میلیون تن تختال به مقصد مشتریان بیرونی در انبار S7؛ بازرسی و ارسال حدود ۸۲ هزار تن قراضه فله‌ای متوسط و سنگین و همچنین قراضه شردد با کیفیت از شرکت‌های طرف قرارداد ؛این اقدام بدون هیچ‌گونه حادثه ایمنی، سبب تأمین و تکمیل شارژ فلزی موردنیاز کوره‌های قوس الکتریکی به‌خصوص در ماه‌های سرد سال گذشته شد که با کمبود شدید آهن اسفنجی مواجه بودیم؛ بهره‌برداری کامل از سیستم بازرسی بر خط سطوح تختال‌ها بر روی ماشین ریخته‌گری شماره ۵.

محسن عزیزی، کارشناس کنترل کیفی فولادسازی:

برخی از بهبودهای انجام‌شده در واحد کنترل کیفی فولادسازی در سال ۱۴۰۲ به این شرح است: سیستمی کردن کلیه گزارش‌های مهم کیفیت بر اساس نیاز مدیریت کنترل کیفی فولاد مبارکه و ناحیه فولادسازی و تکمیل آن‌ها در سیستم IS-SUITE؛ همکاری با دانشگاه و تهیه اطلس عیوب تختال به‌صورت کتابچه کتاب پوستر و ایجاد آن در سیستم IS-SUIT برای اولین بار در ایران.

غفار دانشمند، سرپرست کنترل کیفی آهن‌سازی:

واحد کنترل کیفی در ناحیه آهن‌سازی وظیفه کنترل و پایش پارامترهای کیفی محصولات تولیدی و ورودی به ناحیه آهن‌سازی را بر عهده دارد. محصولات تولیدی ناحیه آهن‌سازی شامل گندله، آهک، بریکت آهن اسفنجی و مواد ورودی شامل، کنستانتره سنگ، آهن گندله سنگ‌آهک، آهک، دولومیت، سنگ دولومیت، چسب سیلیکات سدیم و آهن اسفنجی است که این تنوع مواد و کنترل پارامترهای کیفی آن اهمیت وظیفه این واحد را نشان می‌دهد.

در این خصوص فعالیت‌های متنوعی در زمینه ارتقای وضعیت کیفی صورت گرفته است، ازجمله اجرای پروژه‌های متنوع «کتابچه فنی کنترل کیفی مواد اولیه و تولیدی ناحیه آهن‌سازی، مکانیزه کردن گزارش‌های کنترل کیفی آهن‌سازی» و مطالعه و امکان‌سنجی سیستم بازرسی کیفی و پایش مواد در خطوط ارسال آهن اسفنجی به فولادسازی. همچنین با استقرار بازرس از طریق شرکت IS در محل تأمین‌کنندگان بزرگ، نتایج آزمایشگاه‌های تأمین‌کنندگان و آزمایشگاه‌های فولاد مبارکه مقایسه و مغایرت‌ها جهت اقدامات اصلاحی انعکاس داده می‌شود. بنابراین با توجه به فعالیت‌های صورت‌گرفته، بازرسی و کنترل کیفیت مواد اولیه ورودی و تولیدی به همراه تعامل این واحد با سایر واحدهای تولیدی و تأمین‌کنندگان مواد اولیه، ارتقای میزان چندین پارامتر کیفی به شرح ذیل را در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم: ارتقای رِنج کیفیت آهن کل گندله تولیدی (Feo) از ۹۹.۱۲ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۹۹.۷۴ درصد در سال ۱۴۰۲؛ ارتقای رِنج کیفیت استحکام گندله تولیدی از ۹۹.۲۲ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۹۹.۵۸ درصد در سال ۱۴۰۲؛ ارتقای کیفیت دانه‌بندی سایز 9 تا 16 میلی‌متر گندله تولیدی از ۹۰.۶۷ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۹۴.۷۱ درصد در سال ۱۴۰۲؛ ارتقای رِنج میزان Co2 آهک ارسالی به فولادسازی از ۹۹.۲۵ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۹۹.۵۹ درصد در سال ۱۴۰۲؛ ارتقای کیفیت Co2 آهک خریداری با کاهش میانگین این پارامتر از ۵.۱۴ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۴.۴۲ درصد در سال ۱۴۰۲؛ ارتقای کیفیت Cao آهک خریداری با افزایش میانگین این پارامتر از ۸۹.۸۹ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۹۱.۰۰ درصد در سال ۱۴۰۲.

علیرضا کی‌یگانه مدیر کنترل کیفی فولاد مبارکه در پایان از حمایت‌ها و راهبردهای مدیرعامل و معاونان و همچنین از همکاری تمامی مدیران و همکاران نواحی تولیدی و پشتیبانی که زمینه رشد و ارتقای کیفیت محصولات را فراهم نمودند و در اجرای الزامات تولیدی تعمیراتی و کیفی تلاش کردند تشکر و قدردانی نمود و گفت: در راستای بهبود کیفی محصولات فولاد مبارکه تلاش همکاران در مدیریت کنترل کیفی که همواره جهت شناسایی مغایرت‌های کیفی و تولید محصول مطابق با سفارش و نیاز مشتریان و ذی‌نفعان همت می‌گمارند شایسته قدردانی است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/255680

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب