آخرین وضعیت کرونا در کشور/ هنوز به قله پیک بیماری نرسیده‌ایم

آخرین وضعیت کرونا در کشور/ هنوز به قله پیک بیماری نرسیده‌ایم
دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران درباره وضیعت شیوع بیماری کرونا در کشور توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش نجواخبر، «آمیتیس رمضانی» دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: در سایر کشورهای جهان از 5 الی 6 ماه گذشته وارد پیک جدید کرونا با سویه‌های جدید امیکرون شده بودند؛ یعنی ساب‌واریانت‌های امیکرون به ویژه زیرمجموعه‌های سویه‌های BA5 و BA2 در بیشتر کشورهای دنیا شیوع پیدا کرده بود.ما نیز انتظار داشتیم که در سال گذشته به ویژه بهمن‌ماه این سویه در کشور ما نیز شیوع پیدا کند اما این سویه‌ها با یک تأخیری در کشور شیوع پیدا کرد. یعنی در بهمن‌ماه ما موارد آنچنانی در بیماری نداشتیم اما در اسفندماه به ویژه در نیمه دوم اسفند ماه با افزایش موارد ابتلا مواجه شدیم.

دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران با بیان اینکه در ایام نوروز به پیک هشتم رسیدیم، تصریح کرد: در این مدت نیز با افزایش موارد ابتلاء مواجه شده‌ایم. در حال حاضر بیشترین موارد به نظر می‌رسد زیر مجموعه‌های سویه‌ BA5 باشند که این سویه به اسم XBB شناخته می‌شود. این سویه در دنیا نیز سویه غالب این زیرمجموعه بوده است.

رمضانی خاطرنشان کرد: البته این سویه نیز زیرمجموعه‌های زیادی دارد که یکی از آن‌ها 1.5 است. این سویه در زمستان سال گذشته در دنیا افزایش پیدا کرده و در کشور ما نیز شایع شده بود. به نظر می‌رسد این عامل غالب و اصلی در دنیا باشد چراکه این سویه هم عفونت‌زایی زیادی دارد و همچنین سرایت آن زیاد است. به این سویه نیز سویه کراکن می‌گفتند که به معنی هیولای دریایی است.

وی با اشاره به ویژگی‌های سویه‌های امیکرون گفت: خوشبختانه سویه‌های امیکرون این ویژگی را دارند که ریه را کمتر درگیر می‌کنند. در حال حاضر نیز بیشتر افراد و بیماران دچار عفونت سیستم تنفسی فوقانی هستند. یعنی گلودرد شدید دارند و بیشتر افراد این گلو درد را به شیشه‌ای در گلو تشبیه می‌کنند که درد زیادی دارد. همچنین علائم دیگری مانند گرفتگی بینی، آبریزش بینی و آبریزش چشم و ... است، اما خوشبختانه تب بالا و علائم درگیری ریه را ندارند.

دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران ادامه داد: البته در بیمارانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند یا افراد مسن علائمی مانند درگیری ریه نیز مشاهده می‌شود در حال حاضر موارد فوتی و مواردی که در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند بیشتر از همین افراد و گروه‌های آسیب‌پذیر هستند و متأسفانه این افراد حتی با امیکرون هم دچار درگیری ریه می‌شوند اما گروه‌های جوانتر و نوجوان و افرادی که در سنین پایینتری هستند در صورت ابتلا سیستم تنفس فوقانی آن‌ها دچار عفونت می‌شود.

رمضانی با اشاره به نوع بیماری کرونا که در روزهای اخیر شایع‌ شده است، گفت: بررسی‌ها نشان داده‌اند که در موارد اخیر بیماران دچار عود عفونت می‌شوند یعنی فرد بعد از چند روز که درگیر بیماری شد علائم گرفتگی بینی و آبریزش بینی و ... بهبود پیدا می‌کند اما بعد از یک فاصله زمانی دو تا هشت روزه دوباره شاهد بازگشت علائم بیماری خواهد بود و بیمار فکر می‌کند که دچار عفونت مجدد شده است در حالی که این عفونت مجدد نیست بلکه همان عفونت قبلی است که عود کرده است و حدود 4 الی 5 روز نیز دوباره می‌ماند البته این عفونت به شدت عفونت اولیه نیست و معمولا زودتر از عفونت اولیه بهبود پیدا می‌کند.

وی با اشاره به جهش‌ها و تغییرات ویروس ووهان و تبدیل آن به امیکرون گفت: تغییرات و جهش‌های این ویروس بسیار زیاد بود و در تمام سویه‌های امیکرون درگیری ریه کمتر شده است. علت اینکه ما بیماران را در کرونا از دست می‌دادیم نیز همین عفونت و درگیری ریه بود. خوشبختانه این عارضه در امیکرون کمتر است و در بیماران دارای بیماری زمینه‌ای دیده می‌شود.

دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران در پاسخ به این سؤال که آیا لازم است دز یادآور واکسن تزریق شود، گفت: فکر می‌کنم تمام افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای 4 دز واکسن دریافت کرده‌اند و ما تزریق بیشتر از 4 دز واکسن را توصیه نمی‌کنیم. در جوانان و نوجوانان نیز توصیه به واکسن نمی‌شود و ما انتظار داریم این افراد نیز سه دز واکسن را دریافت کرده باشند. بنابراین دیگر به تزریق واکسن توصیه نمی‌کنیم و نظر متخصصان بر این است که افراد بهداشت فردی و عمومی را رعایت کرده تا دچار بیماری نشوند.

رمضانی در پاسخ به این سؤال که با توجه به ایام نوروز و دید و بازدیدها در این مدت و ماه مبارک رمضان آیا با افزایش موارد بیماری مواجه خواهیم بود، گفت: با توجه به سفرها و دید و بازدیدها در ایام عید و ماه مبارک رمضان نیز احتمالا ما در یک الی دو هفته دیگر شاهد افزایش بیماری خواهیم بود. بنابراین لازم است که افراد چنانچه دارای علائم خفیف سرماخوردگی نیز هستند از دیدن افراد مسن خودداری کنند و تصور نکنند که این بیماری در سایر افراد هم کم شدت است و ممکن است این بیماری در برخی از افراد با علائم شدید بوده و تا دو هفته افراد را درگیر کند چراکه شدت علائم در افراد مختلف متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه ما هنوز به اوج و قله پیک هشتم نرسیده‌ایم و انتظار داریم تا دو هفته آینده با افزایش موارد مواجه باشیم، درباره استفاده از ماسک در فضاهای عمومی گفت: با توجه به سرایت‌پذیری این ویروس اگر در یک فضای بسته تجمع باشد و تعداد افزاد زیاد باشد احتمال ابتلا بالاست بنابراین لازم و ضروری است در فضاهایی مانند مترو، ادارات و مجتمع‌های اداری و تجاری از ماسک استفاده شود اما در فضای باز نیازی به استفاده از ماسک نیست. البته باید دقت داشته باشیم که چنانچه علائمی از بیماری داریم به هیچ عنوان به دیدن افراد مسن نرویم چراکه این بیماری می‌تواند برای آنها کشنده باشد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/36901

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب