شمارش ۹۹درصد آرای انتخابات ترکیه/ اردوغان همچنان پیشتاز؟

شمارش ۹۹درصد آرای انتخابات ترکیه/ اردوغان همچنان پیشتاز؟
شمارش آرای انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در مراحل نهایی قرار دارد و در حالی که شمارش ۹۹ درصد صندوقهای این دو انتخابات انجام شده، نتایج به دست آمده حاکی از پیشتازی اردوغان و احزاب حامی او در این رقابت سیاسی است.

به گزارش نجواخبر، انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذشته با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد، به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۸ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رأی دارند.

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در مراحل پایانی قرار دارد و بر اساس نتایج اعلام شده از شبکه تلویزیونی تی. آر. تی خبر، با شمارش ۹۸.۷۴ درصد از صندوق های داخل و خارج ترکیه، آرای رجب طیب اردوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف جمهور که به تدریج در حال کاهش بود، اکنون به ۴۹.۳۵ درصد رسیده است.

بر اساس آخرین شمارش آرای صندوق‌ها، آرای کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و داوطلب جریان اپوزیسیون نیز به ۴۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس شمارش این میزان صندوق، آرای سینان اوغان نامزد سوم این رقابت ۵.۲۲ درصد است و روند افزایش و یا کاهشی در آرای ابن نامزد از ساعات اولیه شمارش تاکنون مشاهده نشده است.

پیشتازی اردوغان و احزاب حامی او در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه

نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه

انتخابات پارلمانی ترکیه نیز روز گذشته همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور با مشارکت کم نظیر بیش از ۸۸ درصد از مردم برگزار شد و شمارش آرای آن نیز که از دیشب آغاز شده همچنان ادامه دارد و نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که احزاب حامی اردوغان در این انتخابات نیز پیشتاز هستند.

شمارش ۹۹.۹۸ درصد آرای صندوق انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می‌دهد که ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۴۹.۳۱ درصد آرا و ۳۲۲ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست گیرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۳۵.۱۹ درصد آرای مردمی، ۲۱۲ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی این انتخابات را کسب کرده و ائتلاف آتا(حامیان سینان اوغان) نیز توانسته است که ۲.۴۶ درصد آرای این انتخابات را کسب کرده و به علت نرسیدن به کسب حد نصاب هفت درصد مجموع آرا، از راهیابی به مجلس ترکیه باز ماند.

بر اساس شمارش آرای صندوق ها، احزاب عدالت و توسعه با ۲۶۶ کرسی، جمهوری خواه خلق ترکیه با ۱۶۸ کرسی، چپ سبز با ۶۱ کرسی، حرکت ملی با ۵۱ کرسی و حزب نیک با ۴۴ کرسی، به مجلس ۶۰۰ نفری ترکیه به شکل اختصاصی راه یافته‌اند.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه، همه ۱۶ نفر از اعضای کابینه کنونی اردوغان که به عنوان نامزد انتخابات مجلس از شهرهای مختلف ترکیه معرفی شده بودند، برای حضور در بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه برگزیده شدند.

پیشتازی اردوغان و احزاب حامی او در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه

رأی گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه از ساعت هشت صبح تا ۱۷ روز گذشته (یک شنبه) به وقت محلی و بدون تمدید، در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور برگزار شد.

برابر قانون انتخابات ترکیه، بلافاصله بعد از اتمام رأی گیری، شمارش آرای صندوق‌های رأی توسط عوامل اجرای انتخابات و با نظارت نمایندگان احزاب حاضر در این رقابت در محل شعبه اخذ رأی آغاز شد و برابر تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، ابتدا شمارش آرای صندوق های انتخابات ریاست جمهوری انجام شده و پس از اتمام این کار، مرحله شمارش آرای صندوق های انتخابات پارلمانی آغاز شد که همچنان ادامه دارد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

مردم ترکیه دیروز برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رأی رفتند و به یکی از سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا رأی دادند.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، چهار روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس‌جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/87694

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب