آلبرت بغزیان در گفتگو با «نجواخبر» مطرح کرد؛

سناریوهای مختلف پیش روی بازارها در صورت احیای برجام/ دلار سقوط می‌کند؟

سناریوهای مختلف پیش روی بازارها در صورت احیای برجام/ دلار سقوط می‌کند؟
آلبرت بغزیان، اقتصاددان با اشاره به وضعیت بازارها پس از احیای برجام می‌گوید: اگر برجام احیا شود باید در تمام زمینه‌ها و بخش‌های اقتصادی شاهد اثرات آن باشیم و بازار مسکن، دلار و خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش خبرنگار «نجواخبر»، پرونده مذاکرات برجام هنوز روی میز است و مشخص نیست که نتیجه نهایی مذاکرات چه خواهد شد. در شرایط بلاتکلیفی مذاکرات برجام، تمام معامله‌گران در بازارهای اقتصادی منتظر پایان گفت‌وگوها و مشخص شدن مسیر بازارهای داخلی هستند. حال باید پرسید که چه سرنوشتی در انتظار بازارها در صورت توافق یا عدم توافق خواهد بود؟

سراشیبی قیمت‌ها در صورت توافق؟
آلبرت بغزیان، اقتصاددان به «نجواخبر» می‌گوید: دو سناریو برای بازارها می‌توان متصور شد. در صورت تحقق برجام، در بازارهای دلار، خودرو و مسکن با کاهش قیمت مواجه خواهیم شد. در صورت عدم تحقق برجام بازارها شاهد جهش قیمت‌ها خواهند بود.
وی ادامه داد: البته چشم انداز بازار خودرو استثنائات دیگری هم دارد و آزادسازی یا ادامه ممنوعیت واردات خودرو تأثیر مستقیمی بر قیمت‌ها در بازار خواهد داشت.

سمت و سوی دلار در ماه‌های آینده
این اقتصاددان با بیان اینکه چشم بازارها تماما به توافق خیره شده است، گفت: در صورت عدم دستیابی به توافق، از سال آینده تا ۱۴۰۴ نرخ دلار در دالان صعود مستمر قرار خواهد گرفت.
بغزیان با بیان اینکه دلار به صورت مستقیم تحت تأثیر اخبار مذاکرات است، گفت: دلار در صورت عدم توافق صعودهای پی در پی خواهد داشت. همه این احتمالات در صورتی است كه پروژه احیای برجام متوقف شود؛ بنابراین احیای برجام برای اقتصاد ایران یك ضرورت غیرقابل انكار است. ایران باید به بازار نفت بازگردد و توسعه مناسبات تجاری با جهان پیرامونی را آغاز كند. اما اگر برجام احیا شود و اقتصاد ایران وارد دوره پساتحریمی شود، می‌توان توقع بهبود گزاره‌ها و کاهش قیمت دلار را به صورت تدریجی متصور شد.

مذاکرات و چشم انداز بازار مسکن
این اقتصاددان در ادامه بازار مسکن را وابسته به مسائل داخلی دانست و گفت: بازار مسکن آنچنان به مسائل بین‌المللی و سیاسی مرتبط نیست اما متأسفانه اقتصاد کشور نابسامان بوده و در بازارها به هیچ اصولی پایبند نیستند، بنابراین با کوچک‌ترین اتفاقی شاهد گرانی در بازار ارز و پس از آن بازار مسکن خواهیم بود.
بغزیان افزود: بخش زیادی از بالا بودن قیمت مسکن در کلان‌شهرها ناشی از قیمت زمین است. اگر علاوه فروش نفت ایران، نرخ ارز نیز تثبیت شود، پیش‌بینی می‌شود ثبات نسبی را به خصوص در بخش مسکن کلان‌شهرها داشته باشیم.

پیش بینی قیمت خودرو در صورت احیای برجام
این اقتصاددان گفت: قیمت خودرو تنها در صورتی می‌تواند دستخوش کاهش شود که تورم عمومی مهار شود و در نتیجه در طول زمان قیمت خودرو خود را با کاهش کمتر تورم منطبق خواهد کرد.
بغزیان با اشاره به ممنوعیت واردات خودرو گفت: اقتصاد و صنعت ما به شدت وابسته به نرخ دلار است. ازآنجا که صنعت خودرو با قطعات عمدتا وارداتی کار می‌کند و در حقیقت بخش عظیمی از آن برپایه مونتاژ‌کاری است (زیرا علیرغم افزایش سطح داخلی‌سازی‌ها اما در عمق داخلی‌سازی‌ها بازهم نیازمند واردات قطعات حساس و نیمه حساس از خارج هستیم) با امضای برجام و رفع تحریم‌ها، ورود این قطعات بیشتر و راحت‌تر خواهد شد؛ ضمن اینکه تبادل‌های مالی بیشتر و هزینه‌های انتقال پول‌ کمتر می‌شود.

کدام کالاها تحت تأثیر برجام ارزان می‌شوند؟
این اقتصاددان با بیان اینکه در صورت احیای برجام، قیمت کالاهایی که به دلار وابسته‌اند کاهش می‌یابد، گفت: به طوری مثال قیمت موبایل و خودرو کاهش خواهد یافت؛ ولی آنچه برای کاهش قیمت همه کالاها ضروری است ثبات نرخ دلار است.
بغزیان ادامه داد: در صورتی که دلار پس از احیای برجام باز هم نوسان داشته باشد روی قیمت کالاها موثر نخواهد بود زیرا قیمت کالاها زمانی کاهش می‌یابد که بازارها مطمئن شوند قیمت دلار ثابت است.


خبرنگار: میناسادات حسینی


 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/11861

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.