یک کارشناس محیط زیست در گفتگو با نجوا خبر:

هم سیل هم خشکسالی!/ در مدیریت آب در سیستان و بلوچستان کم‌کاری شده

هم سیل هم خشکسالی!/ در مدیریت آب در سیستان و بلوچستان کم‌کاری شده
یک کارشناس محیط زیست معتقد است در منطقه سیستان و بلوچستان و منطقه مکران امکان ایجاد سدهای بزرگ وجود ندارد. همچنین در احداث سدهای کوچک در این منطقه کم کاری صورت گرفته است. یعنی می‌شود بسیاری از این سیلاب‌ها را توسط سدهای کوچک مهار و ذخیره کرد تا موجب بروز سیلاب و خسارت و تخریب در منطقه نشود.

به گزارش خبرنگار نجواخبر، استان سیستان و بلوچستان اگرچه سال‌هاست درگیر خشکسالی بوده و مردمان این سرزمین روزگار سخت کم آبی را پشت سر می‌گذارند اما در فصل بهار که فصل بارش‌های مونسون است، بخش‌هایی از این استان پهناور هم نعمت و هم نقمت را با هم تجربه می‌کنند. بارش‌های موسوم به مونسون در بخش‌هایی از این استان اگرچه باعث بارش‌های فراوان در این منطقه شده است اما به دلیل عدم مدیریت مناسب این بارش‌ها، هرساله بارندگی‌ها تبدیل به سیلاب‌های وحشتناک در منطقه سیستان و بلوچستان شده و خسارات زیادی را در این منطقه برجای می‌گذارد. کارشناسان معتقدند اگرچه احداث‌ سدهای بزرگ به دلیل وضعیت توپوگرافی این منطقه امکان‌پذیر نیست اما استفاده از سدهای کوچک و افزایش چاه‌نیمه‌ها که سالیان سال در این استان مورد استفاده قرار می‌گرفته می‌تواند در مهار سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل موثر باشد.
دلاور نجفی کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با نجوا خبر در پاسخ به این سؤال که چه راهکارهایی پیشنهاد می‌شود تا بارش‌های موسوم به مونسون در منطقه سیستان و بلوچستان به جای تخریب و خسارت، مهار و ذخیره شده و در نهایت باعث آبادانی منطقه شود، گفت: بارش‌ها در کشور در اقلیم‌های مختلف و در حوضه های آبریز متفاوت اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: اغلب بارش‌ها در حوضه آبریز زاگرس با سدهایی که در این منطقه وجود دارد، مهار می‌شود. همچنین در حوضه آبریز البرز نیز به دلیل احداث سدها در این منطقه بارش‌ها مهار می‌شود. در حوضه آبریز ارومیه و شمالغرب کشور نیز به همین صورت است و بارش‌ها در این مناطق بوسیله سدها کنترل می‌شود.
این کارشناس محیط زیست درباره بارش‌ها در منطقه سیستان و بلوچستان گفت: در منطقه سیستان و بلوچستان و منطقه مکران،‌ اما وضعیت به صورت دیگری است یعنی به دلیل توپوگرافی منطقه، امکان ایجاد سدهای بزرگ وجود ندارد. همچنین در احداث سدهای کوچک در این منطقه کم کاری صورت گرفته است. یعنی می‌شود بسیاری از این سیلاب‌ها را توسط سدهای کوچک مهار و ذخیره کرد تا موجب بروز سیلاب و خسارت و تخریب در منطقه نشود.
نجفی با اشاره به استفاده از چاه نیمه‌ها در این منطقه ادامه داد: در واقع برای مهار سیلاب‌ها در منطقه سیستان و بلوچستان چاه نیمه‌ها را می‌شود پیش بینی و تعداد آن‌ها را افزایش داد. سدهایی مانند سد کارون و کرخه و .... در منطقه سیستان و بلوچستان قابلیت احداث ندارد چراکه ما در این منطقه کوهستان‌ها و دره های عمیق را نداریم بنابراین می‌توانیم از چاه‌ نیمه‌ها استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید در خصوص آبخیزداری و آبخوان‌ها در این منطقه ورود کنند تا هم از این بارش‌ها استفاده شود و همچنین مشکلات کم آبی در این منطقه به درستی مدیریت شود.
این کارشناس محیط زیست با اشاره به بحث انتقال آب از دریای عمان در این منطقه گفت: البته در این منطقه بحث انتقال آب از دریا نیز مطرح شده است که معتقدم موضوع ذخیره آب بارش‌ها مقرون به صرفه‌تر است تا طرح‌های انتقال آب از دریا و معتقدم باید روی این موضوع بیشتر متمرکز شود تا از بروز سیلاب‌های ویرانگر نیز در این منطقه جلوگیری شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/118700

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب