در گفتگو با «نجوا خبر» مطرح شد؛

افزایش قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟

افزایش قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟
قیمت دلار و ارز در حالی در دو هفته اخیر اوج گرفته که به گفته هادی حق شناس، اقتصاددان طبق تورم 30 درصدی، قیمت دلار تا پایان سال آینده باید بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان آرام بگیرد.

به گزارش نجوا خبر؛ هیجانات ارزی در سال‌های اخیر بارها تکرار شده است و کم نبودند جهش‌های ارزی که به چشم دیدیم. همین تجربیات باعث شده نوسانات قیمت دلار و ارز در ماه اخیر دیگر موضوع عجیبی نباشد. در همین اسفند سال گذشته بود که دلار سقف ۶۰ هزار تومان را لمس کرد و پس از فاصله گرفتن از اوج، در کانال ۵۰ هزار تومان آرام گرفت؛ اما حالا پس از گذشت یک سال، رسیدن به سقف ۶۰ هزار تومان دیگر عادی شده و حالا دلار در فکر سقف‌های جدید است.

فنر دلار رها می‌شود

هادی حق شناس، اقتصاددان با اشاره به اینکه سیاست تثبیت اسکناس آمریکایی تا انتخابات مجلس پابرجاست، به «نجوا خبر» گفت: این تثبیت یک‌ساله قیمت دلار دوام طولانی نخواهد داشت زیرا براساس متغیرهای اقتصادی و تورم حداقل ۳۰ درصدی، دلار در سودای کانال‌های بالاتر است.

وی ادامه داد: هرچند دلار ماه‌هاست با هدف مهار تورم فریز شده، اما کارشناسان اقتصادی معتقدند این فنر فشرده جایی رها می‌شود که این زمان، دور نخواهد بود.

حرکت دلار به سمت کریدورهای بالاتر

این اقتصاددان با بیان اینکه با وجود تلاش بازارساز در بهمن ماه معمولا دست سیاست‌گذار برای مداخله در بازار ارز بسته است، گفت: انتظار حرکت دلار به سمت بالای کریدور ۶۰ هزار تومان وجود دارد. هرچند سیاست‌گذار، سیاست کنترل و مهار قیمت دلار را تا انتخابات مجلس پیش خواهد برد.

به گفته حق شناس، اگر در بحث سیاست خارجی خبرهای مثبتی نداشته باشیم، تا انتهای سال بعید است که دولت بتواند قیمت دلار را در محدوده اخیر هم حفظ کند.

کانال‌های عبوری دلار

این اقتصاددان با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها گفت: هرچند این اقدامات مقطعی جلوی افزایش‌های بیشتر دلار را گرفته اما نباید از تأثیر تورم بر قیمت دلار غافل بود.

حق‌شناس افزود: قاعدتا با فرض ثابت ماندن درآمد نفت در ماه‌های آینده، باید منتظر افزایش ۳۰ درصدی قیمت دلار باشیم که با این فرض دلار بین کانال‌های ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: من معتقدم ثابت ماندن قیمت ارز یا حتی حرکت‌های چند پله‌ای آن را نمی‌توان امری مثبت دانست زیرا جریان قیمت نرخ ارز در ایران همواره تصاعدی بوده و هر زمان هم مدتی تثبیت شده یک جهش را تجربه کرده است.

اصلاح سیاست‌های ارزی ضروری است

به گفته این اقتصادادن، با وجودی که امسال تا بهمن ماه به دلایلی قیمت ارز ثبات داشت، اما از این فرصت برای اصلاح سیاست‌های ارزی استفاده‌ای نشد. در صورتی که اصلاحات اساسی در سیاست‌های ارزی و تجاری صورت بگیرد، می‌توان انتظار داشت جهش‌های سابق ارزی تکرار نشود اما اگر همچنان برای کنترل نرخ ارز روش تصنعی قیمت‌گذاری دستوری پیش گرفته شود و فنر ارز فشرده شده و این رویکرد اتخاذ شود که نرخ ارز به هر قیمتی شده باید تثبیت شود، همان جریان‌هایی که تاکنون بر نرخ ارز حاکم بود باز هم تأثیر خود را خواهند گذاشت.

وی در پایان اظهار کرد: نمی‌توان عملکرد مشابه گذشته را تکرار کرد و منتظر دریافت نتیجه متفاوت بود.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244114

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.