۲ ماهواره ایرانی به زودی از روسیه پرتاب می‌شود

۲ ماهواره ایرانی به زودی از روسیه پرتاب می‌شود
دو ماهواره ایرانی ساخته شده از سوی محققان یکی از شرکت‌های خصوصی، در خردادماه سال آینده از پایگاه فضایی «وستوچنی» روسیه به فضا پرتاب خواهد شد.

به گزارش نجواخبر، این ماهواره‌ها که قرار بود در آذر ماه سال‌جاری از ایستگاه فضایی روسیه پرتاب شوند، با تأخیر ۶ ماهه در سال آینده پرتاب خواهند شد.

ماهواره «کوثر» از دستاوردهای فضایی این شرکت فضایی است که با وزن ۳۰ کیلوگرم و عمر مداری ۳.۶ سال طراحی و ساخته شده است. ارتفاع مداری «کوثر» ۵۰۰ کیلومتر است که برای مأموریت‌هایی چون کشاورزی و نقشه‌برداری با محدوده تصویر رنگی ۱۵ کیلومتر قرار است به مدار تزریق شود. نرخ تصویربرداری این ماهواره، ۶ فریم ثانیه تعیین شده است.

ماهواره «هدهد» هم دومین دستاورد فضایی این شرکت است که در وزن ۴ کیلوگرم و عمر مداری ۴ سال طراحی و ساخته شده است. ارتفاع مداری آن ۵۰۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است و با قرار گرفتن در مدار قرار است مأموریت‌هایی چون اینترنت اشیا را اجرایی کند.

مصطفی عقیلی، مدیر اجرایی کنسرسیوم فضایی گفت: برای طراحی ماهواره کوثر از معاونت علمی ریاست‌جمهوری تسهیلاتی دریافت کردیم. وی اظهار کرد: ما برای اجرایی کردن این پروژه توانستیم با تعامل با برخی از نهادها تصاویر ماهواره «کوثر» را پیش فروش کنیم و در نهایت توانستیم با سرمایه‌گذاری جمعی آن را طراحی کرده و بسازیم. مدیر اجرایی این شرکت خاطرنشان کرد: اخیراً سازمان فضایی با انعقاد قراردادی تصاویر ماهواره «کوثر» را پیش خرید کرده است. این سازمان از ما ضمانت کارکرد درست ماهواره را اخذ کرده است، ولی این سازمان در فضایی که کسی از ما حمایت نکرد، گام نهاد و همکاری با شرکت‌های خصوصی فضایی را آغاز کرد. وی تأکید کرد: زمانی که ما موفق به ساخت ماهواره «کوثر» شدیم، برخی از مجموعه‌ها به دلیل اینکه تصور می‌کردند ما توانمندی ساخت ماهواره را نداریم، به ما توجهی نکردند ولی سازمان فضایی توانمندی‌های ما را مشاهده و به تدریج به ما اعتماد کردند.

عقیلی گفت: بر این اساس یکی از مجموعه‌ها طراحی و ساخت ماهواره «هدهد» را به ما سفارش داد و از این طریق ماهواره «هدهد» کارفرما دارد. وی تأکید کرد: در صورتی که پروژه «هدهد» به سرانجام برسد، مسیر برای منظومه کردن این ماهواره‌ها باز خواهد شد.

عقیلی با اشاره به پرتاب این دو ماهواره بخش خصوصی، توضیح داد: قرار است دو ماهواره «هدهد» و «کوثر» توسط یک پرتابگر خارجی در مدار قرار گیرند.

مدیر اجرایی این شرکت اضافه کرد: ساخت ماهواره «کوثر» ۴ سال به طول انجامید و با تجاربی که از این ماهواره به دست آوردیم، توانستیم ماهواره «هدهد» را در یک سال بسازیم. وی گفت: این دو ماهواره در حال حاضر در مرحله تست‌های تجمیعی قرار دارند. عقیلی با اشاره به تأخیر در پرتاب این ماهواره‌ها گفت: ما به امید اینکه این ماهواره‌ها در آذرماه سال‌جاری پرتاب می‌شوند، یک مرحله تست را در روسیه انجام دادیم ولی باز تأخیر صورت گرفت.

اگر قرار باشد در خرداد ماه سال آینده این پرتاب‌ها صورت گیرند، مجدداً یک بار دیگر در اردیبهشت ماه سال آینده ماهواره را در روسیه تجمیع و تست‌های لازم را اجرایی می‌کنیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244262

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.