نجوا خبر گزارش می‌دهد؛

«کوروش کمپانی» کلاهبرداری به سبکِ شرکت‌های پانزی/ نقش سلبریتی‌ها چه بود؟

«کوروش کمپانی» کلاهبرداری به سبکِ شرکت‌های پانزی/ نقش سلبریتی‌ها چه بود؟
پیش از این، صنف موبایل فروش‌ها درباره فعالیت مشکوک کوروش کمپانی به استانداری تهران نامه نگاری کرده بود و به نظر می‌رسد همانگونه که سلبریتی‌ها باید پاسخگوی تبلیغات اشتباه خود برای جلب اعتماد مردم فریب خورده باشند، دولت و نهادهای نظارتی هم باید پاسخگوی این مدل از کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده از فضای مجازی برای تبلیغات دروغ باشند.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، شرکت کوروش پردازان آی سا (با نام تجاری کوروش کمپانی)، شرکتی بود که کلاهبرداری بزرگی به روش پانزی (بازرگان کلاهبردار اهل ایالات متحده آمریکا) و از طریق تبلیغات وسیع فروش تلفن همراه در فضای مجازی انجام داد.
مدل شرکت‌های پانزی به این صورت است که شرکت با جمع کردن منابع مالی از مردم از طریق تبلیغات و غیره کار را جلو می‌برد و در ابتدا به چند تعهد اولیه‌اش عمل می‌کند و پس از آن با کاهش ورودی سرمایه این شرکت‌ها هم دچار مشکل می‌شوند و عملا سرمایه تعداد زیادی از خریداران از بین می‌رود. تبلیغاتی که کوروش کمپانی انجام می‌داد از طریق برخی از چهره‌های سرشناس سینمایی و ورزشی بود «سلبریتی‌ها» به میدان آمدند و مردم هم روی حساب این چهره‌ها به این شرکت اعتماد کرده و برای خرید گوشی موبایل آی فون اقدام می‌کردند.
اما در نهایت در بهمن ماه ۱۴۰۲ خبر کلاهبرداری این شرکت از طریق فروش گوشی آی‌فون منتشر شد و مدیر این مجموعه امیرحسین شریفیان، که یک جوان ۲۷ساله اهل خلخال است پس از انتشار این کلاهبرداری از کشور متواری شد و پلیس نیز هم اکنون در صدد یافتن اوست، اما براساس تصاویری که اخیرا از او در فضای مجازی منتشرشده ظاهراً امیرحسین شریفیان به کشور ترکیه و یا دبی فرار کرده است.
شرکت کوروش کمپانی که در حوزه بازرگانی تلفن همراه فعالیت داشته مدعی بوده که گوشی‌های آی‌فون را (که بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان در بازار دادوستد می‌شود) از طریق حذف واسطه‌ها به قیمت ۲۰ میلیون تومان (نصف قیمت جهانی آن) به دست مصرف‌کننده می‌رساند و در این خصوص تبلیغات گسترده‌ای هم در فضای مجازی انجام داده بود و عده‌ای هم برای اینکه از این فرصت استفاده کنند و سودی ببرند برای خرید این مدل گوشی لاکچری آن هم با قیمتی نصف قیمت بازار فریب این تبلیغات دروغین را خوردند.
گفته می‌شود این شرکت در عرض ۱۰ ماه ۲ هزار میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است و بر این اساس برخی رسانه‌ها تعداد مال باختگان شرکت کوروش کمپانی را بیش از ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند و از زمان بسته شدن کوروش کمپانی تجمع مالباختگان در محل این شرکت ادامه دارد، به نظر می‌رسد آنچه باعث این کلاهبرداری شده سودجویی یک فرد خاص در سایه‌ی‌عدم نظارت نهادهای نظارتی و اعتماد بی‌حد مردم به سلبریتی‌ها، ورزشکاران و هنرپیشه‌ها بوده است.
در این میان برخی از چهره‌های سینمایی، ورزشی و هنری ایران برای این شرکت در زمان فعالیتش تبلیغ کرده بودند از جمله محسن افشانی، الهام حمیدی، الهام پاوه نژاد، منوچهر هادی، محمدحسین کنعانی زادگان، نیوشا ضیغمی، یوسف صیادی، سیدجواد هاشمی، مریم مومن، رضا شفیعی جم، یوسف تیموری، محسن ابراهیم زاده، هادی ساعی، علیرضا بیرانوند و بسیاری از سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها و حتی ورزشکارانی مانند؛ هادی چوپان، خواهران منصوریان و… پس از آنکه مدیر این شرکت متواری شد سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا اعلام کرد متأسفانه در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناخته شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کردند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد. .
اما اخیرا برخی سلبریتی‌های مبلغ کوروش کمپانی به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند. الهام حمیدی در یک استوری اینستاگرامی نوشت: بابت اتفاق پیش آمده متأسفم و من هم مثل شما فریب خوردم. بنده به همراه وکیل خود پیگیر این موضوع هستم.
سیدجواد هاشمی هم که از اولین چهره‌های معروفی بود که برای فروشگاه کوروش کمپانی تبلیغ کرد، با انتشار ویدئویی در اینستاگرامش از مردم عذرخواهی کرد. نیوشا ضیغمی هم که از دیگر بازیگرانی بود که در تبلیغات شرکت کوروش کمپانی شرکت کرده بوده، به خبر کلاهبرداری این شرکت واکنش نشان داد، او نیز با انتشار ویدئویی در صفحه‌ی اینستاگرامش از مردم عذرخواهی کرد. مریم مؤمن هم که از چهره‌های معروف شرکت کننده در تبلیغات کوروش کمپانی بود، در یک استوری اینستاگرامی مدعی شد بعد از کسب اطمینان از فعالیت این شرکت، اقدام به تبلیغ کرده بود و حالا خود نیز قصد شکایت از کوروش کمپانی را دارد.
در این میان واکنش محسن افشانی به ماجرای کلاهبرداری شرکت کوروش کمپانی که او نیز از تبلیغ کنندگان این شرکت بود، خبرساز شده است. افشانی در ویدئویی که در این رابطه در اینستاگرام خود منتشر کرده گفته است بابت این اتفاق عذرخواهی می‌کند اما این ماجرا به او و دیگر کسانی که برای این شرکت تبلیغ کردند ارتباطی ندارد. پس از این واکنش محسن افشانی که بسیاری از کاربران آن را نامناسب دانستند، ویدئوی تبلیغ او برای کوروش کمپانی بار دیگر بازنشر شد.
متأسفانه به نظر می‌رسد با وجود این کلاهبرداری بزرگ، باز هم اغلب سلبریتی‌هایی که تبلیغات این شرکت را انجام داده بودند توجهی به مسئولیت خود در قبال طرفداران‌شان ندارند و بعد از سپری شدن چند روز تنها تعداد کمی از آن‌ها، به از دست رفتن سرمایه مردم واکنش نشان داده‌اند. از سوی دیگر نیز «کوروش کمپانی» چندین ماه مشغول تبلیغات بوده و افراد زیادی نیز در فضای مجازی نسبت به دروغ بودن تبلیغات آن هشدار داده بودند، اما چگونه نهادهای نظارتی در این ماه‌ها، به این موضوع ورود نکرده و بررسی‌های لازم را انجام نداده‌اند.
ضمن آنکه پیش از این، صنف موبایل فروش‌ها درباره فعالیت مشکوک کوروش کمپانی به استانداری تهران نامه نگاری کرده بود و به نظر می‌رسد همانگونه که سلبریتی‌ها باید پاسخ‌گوی تبلیغات اشتباه خود برای جلب اعتماد مردم فریب خورده باشند، دولت و نهادهای نظارتی هم باید پاسخ‌گوی این مدل از کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده از فضای مجازی برای تبلیغات دروغ باشند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244599

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب