ژاپن رئیس دوره‌ای جدید شورای امنیت شد/ واکنش به احتمال صدور قطعنامه جدید درباره غزه

ژاپن رئیس دوره‌ای جدید شورای امنیت شد/ واکنش به احتمال صدور قطعنامه جدید درباره غزه
رئیس دوره ای شورای امنیت و سفیر ژاپن که از امروز اول مارس ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ کشورش ریاست دوره ای این شورا را برعهده دارد، اعلام کرد که در صورت ارائه قطعنامه جدید برای برقراری آتش‌بس در غزه آن را بررسی خواهد کرد.

به گزارش نجواخبر، «یامازاکی کازویوکی» سفیر و نماینده دائم ژاپن در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت برای ماه مارس ۲۰۲۴ اعلام کرد که این شورا هفته آینده (روز پنجشنبه هفتم مارس) نشستی در مورد خاورمیانه خواهد داشت.

سفیر و نماینده دائم ژاپن در سازمان ملل متحد تصریح کرد: این نشست، فرصتی خواهد بود که وضعیت غزه را بررسی کند.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت با اشاره به ارائه پیش نویس قطع‌نامه پیشنهادی از سوی آمریکا به این شورا درباره غزه گفت: در صورتی که قطع‌نامه پیشنهادی جدیدی از سوی اعضای شورای امنیت ارائه شود، ما آن را مطرح خواهیم کرد و در شورای امنیت آن را بررسی خواهیم کرد.

فرانسه یکی از ۵ عضو دائم و دارای حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل ریاست دوره‌ای این شورا را در ماه میلادی ژانویه بر عهده داشت و پس از آن کشور گویان و اکنون ژاپن دیگر عضو غیردائم شورای امنیت، ریاست دوره‌ای این شورا را برای یک ماه میلادی (مارس) برعهده دارد.

شورای ۱۵ عضوی امنیت سازمان ملل متحد از آغاز جنگ اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطینی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) تاکنون به دلیل حمایت های همه جانبه آمریکا از تل آویو نتوانسته است هیچ قطع‌نامه‌ای برای برقراری آتش بس فوری در غزه تصویب کند در حالیکه به اذعان مقامات سازمان ملل و همه جهان، مردم غزه در وضعیت وحشتناکی بسر می‌برند و در یک قدمی قحطی قرار دارند.

آمریکا ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲) برای سومین بار پیش نویس قطع‌نامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس فوری در غزه را وتو کرد. این قطع‌نامه ۱۳ رأی مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطع‌نامه شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رأی ممتنع داد.

یک قطع‌نامه برای تصویب در شورای امنیت نیاز به ۹ رأی بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) دارد.

واشنگتن به طور سنتی از متحد خود یعنی اسرائیل در برابر اقدامات سازمان ملل حتی برغم اعتراض های جهانی به کشتار مردم غزه از سوی تل آویو، از این رزیم محافظت می‌کند و از ۷ اکتبر تاکنون سه بار قطع‌نامه های این شورا را وتو کرده و دو بار نیز رأی ممتنع داده است که صرفا به شورای امنیت اجازه می‌دهد قطع‌نامه‌هایی را تصویب کند که هدف آن افزایش کمک به غزه بوده و خواستار صرفا وقفه در جنگ اسرائیل علیه غزه شده است.

منابع خبری و دیپلماتیک ۳۰ بهمن ماه اعلام کردند: واشنگتن با آتش بس دائم در هر اقدام سازمان ملل در مورد جنگ اسرائیل مخالف بوده است، اما متن پیش نویسی را همان لحنی است است که جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور در گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل از آن استفاده کرده است.

بر اساس اعلام منابع خبری، در متن پیش نویس ایالات متحده آمریکا آمده است که «در شرایط کنونی یک حمله زمینی بزرگ به رفح، منجر به آسیب بیشتر به غیرنظامیان و جابه‌جایی بیشتر آنها از جمله به طور بالقوه به کشورهای همسایه خواهد شد.» چنین اقدامی «پیامدهای جدی برای صلح و امنیت منطقه خواهد داشت و چنین حمله زمینی بزرگی در شرایط کنونی نباید انجام شود.»

اسرائیل قصد دارد به رفح حمله کند، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی از ۲.۳ میلیون فلسطینی در غزه در آنجا سرپناه گرفته‌اند و این نگرانی بین‌المللی را برانگیخته است که چنین اقدامی به شدت بحران انسانی در غزه را وخیم تر می‌کند.

آمریکا از آغاز جنگ در غزه به دنبال تصویب قطع‌نامه‌ای است که در آن حماس را به دلیل عملیات طوفان الاقصی محکوم کند.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه در جدیدترین آمار خود اعلام کرد که شمار شهدای غزه از آغاز حملات اسرائیل از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) به ۳۰ هزار و ۳۵ نفر رسیده است و ۷۰ هزار و ۴۵۷ شهروند فلسطینی نیز زخمی شده‌اند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244814

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب