یادداشت؛

بزرگنماییِ خلاف واقع رسانه‌های معاند/ آیا موساد از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است؟!

بزرگنماییِ خلاف واقع رسانه‌های معاند/ آیا موساد از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است؟!
رسانه‌های فارسی زبان معاند، نه تنها منافع نظام جمهوری اسلامی را نشانه گرفته‌اند بلکه دشمن اصلی منافع ملی مردم ایران هستند؛ این رسانه‌ها فقط و فقط در خدمت منافع اربابان‌شان هستند.

بزرگنمایی و اغراقِ خلاف واقع رسانه‌های معاند یا به اصطلاح «آنور آبی»، اتفاق جدیدی نیست؛ استراتژی اصلی این رسانه‌ها، تهیه خوراک خبریِ غیرواقع برای اقناع افکار عمومی است تا به اهداف خودشان برسند.

تاریخ رسانه های دولتیِ استعماری و امپریالیستی، آکنده از این بزرگنمایی‌هاست؛ از قرن نوزدهم به بعد که نهضت‌های ضد استعماری در جهان سوم و در خاورمیانه و آفریقا شکل گرفتند، رسانه‌های غربی مدام سعی داشتند با تهیه اخبار و گزارشات غیرواقع و دروغ، جریان افکار عمومی جهان را به نفع خود هدایت کنند؛ مثلاً ادعا می‌کردند که آزادیخواهان الجزایری یا استقلال‌طلبان تونسی، چیزی جز تروریست و خرابکار نیستند و با دشمنان خود وحشیانه برخورد می‌کنند، در حالیکه واقعیت، دقیقاً خلاف این بود.

در یکی دو دهه‌ی گذشته که ارتباطات ماهواره‌ای گسترده تر شده و شاهد راه اندازی شبکه های ماهواره‌ای به زبان‌های مختلف دنیا بوده‌ایم، استراتژیست‌های رسانه‌ای غرب و متحدان آن‌ها، همزمان قصد تخریب و تضعیفِ منافع ملی و استقلال کشورهایی را داشته‌اند که در دایره اتحاد منافع آنها نمی‌گنجند و به اصطلاح خاری در چشم‌شان هستند. رسانه‌های فارسی زبانِ تحت سیطره‌ی آمریکا و عربستان سعودی از همین نقشه راه استفاده می‌کنند تا مسائل خلاف واقع یا دروغ را به خورد مردم داخل کشور بدهند یا با بزرگنمایی، از کاه کوه بسازند.

برای نمونه، این رسانه‌ها از جمله شبکه ایران اینترنشنال، پشت هم ادعا می‌کنند اسرائیل و موساد در ساختار امنیتی ایران رخنه کرده است و اسرائیل از رگ گردن به جمهوری اسلامی نزدیک‌تر است؛ آنها مدام مدعی می‌شوند که رژیم صهیونیستی با نفوذ در شبکه های امنیتی ایران، دست نیروهای امنیتی را از پشت بسته و پیاپی خرابکاری می‌کند.

این بزرگنمایی هالیوودی و خلاف واقع در حالی صورت می‌گیرد که بخش بزرگی از ماجرا کاملاً ناگفته می‌ماند و عامدانه فراموش می‌شود. اما چه چیزی ناگفته مانده است؛ انفجار کارخانه موشک در قلب سرزمین های اشغالی و دودی که رسانه های معاند فارسی زبان هرگز ندیدند؛ در یکسال گذشته بیش از 20 مقام امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل کشته شده‌اند. حملات سایبری گسترده به نظام اطلاعاتی اسرائیل و نفوذ سنگین که حتی تا منازل بزرگ‌ترین مقامات این کشور جلو رفته؛ حتی کشته شدن رئیس جوخه ترور موساد، هیچ جایی در اخبار این رسانه‌ها ندارد. این اتفاقات در بسیاری از رسانه‌های جهان منتشر شده است الا در رسانه‌های فارسی زبان که با پول صهیونیست‌ها و همپالگی‌های عرب‌شان در منطقه اداره می‌شود. بدون تردید شبکه گسترده‌ای از مقاومت اسلامی پشت این اتفاقات است اما در یک چیز هیچ شکی نیست: نظام اطلاعاتی اسرائیل به شدت سست و آسیب پذیر شده است؛ مثل یک خانه روی آب که می‌تواند به سادگی فرو بریزد.

برآیند این خبرخوانی‌ها نشان می‌دهد که رسانه‌های فارسی زبان معاند، نه تنها منافع نظام جمهوری اسلامی را نشانه گرفته‌اند بلکه دشمن اصلی منافع ملی مردم ایران هستند؛ این رسانه‌ها فقط و فقط در خدمت منافع اربابان‌شان هستند؛ همان‌ها که پول هنگفت در دهان این رسانه‌ها می‌ریزند تا هم واقعیت‌ها را قلب کنند و هم از کاه کوه بسازند. و اینجاست که باید هشیار باشیم، دوست را از دشمن بشناسیم و با تدوین استراتژی‌های توانمند رسانه‌ای، نقشه‌ی پوچ‌شان را نقش بر آب کنیم!

مرتضی بلوکی- کارشناس رسانه

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/251

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب